Magii de la Rasarit. Cele mai misterioase personaje ale Bibliei

Nasterea Domnului Iisus Hristos este, alaturi de Invierea Domnului si Pogorarea Duhului Sfant, unul dintre cele mai importante praznice ale crestinismului. Taina intruparii aduce in prim plan insa cel putin trei personaje misterioase, despre care cercetatorii au emis ipoteze dintre cele mai diverse. Este vorba despre Magii de la Rasarit, martori importanti ai evenimentului divin care avea sa schimbe istoria si evolutia omenirii. Despre ei vom discuta in randurile care urmeaza.

“Iar daca S-a nascut Iisus în Bethleemul Iudeii, în zilele lui Irod regele, iata magii de la Rasarit au venit în Ierusalim, întrebând:  Unde este regele Iudeilor, Cel ce S-a nascut? Caci am vazut la Rasarit steaua Lui si am venit sa ne închinam Lui”. Acestea sunt versetele cu care incepe Capitolul al II-lea al Evangheliei dupa Matei unde se vorbeste despre misterioasele personaje. Lor nu li se pomeneste numele, nici ca ar fi trei sau mai multi, ci numai ca au venit din Rasarit si ca I-au adus Pruncului Iisus trei daruri simbolice: aur - simbolul regalitatii, smirna - simbol al sacrificiului, si tamaie - simbol al spiritualitatii. Lucrurile sunt si mai interesante daca amintim de o istorie din secolul al VI-lea care spune ca aceste daruri au fost lasate de catre Adam pe un munte din Persia, pentru a fi aduse lui Mesia cand va veni pe Pamant. Secole la rand preotii s-au tot rugat pentru a afla un semn care sa le indice ca  Mesia a venit. Si, iata, cu doi ani inainte de Nasterea Domnului, apare pe cer o stea stralucitoare, pe care au vazut-o trei barbati si, calauziti de ea, au ajuns la Bethleem, unde se nascuse Iisus.

Petra, orasul nabateenilor, locul intâlnirii?

Despre acesti barbati, in decursul vremii, s-a spus ca erau fie magi, fie astrologi, fie regi, fie crai, dar, fara indoiala, oameni educati. Raman insa cele mai misterioase personaje ale Bibliei. Numele lor ne-a fost facut cunoscut de catre venerabilul Beda, mort in anul 735. Astfel ii cunoastem pe Kaspar, cel mai tanar, Melchior, cel mai batran, si Balthazar matur. In acest mod au fost zugraviti pe un mozaic din Biserica Nasterii Domnului din Bethleem, imbracati in vesminte persane. Sunt cercetatori care sustin ca ei ar fi reprezentantii celor trei rase care au descins din cei trei fii ai lui Noe (Iafet, Sem si Ham) si ca ar fi pornit in urmarirea stelei din Persia - urmasul rasei albe a lui Iafet, din Arabia - urmasul semitilor lui Sem, si din Egipt - urmasul negru al lui Ham. Ar fi calatorit 12 zile, dupa Nasterea lui Iisus, ajungand la Bethleem in noaptea celei de a 12-a. O ipoteza indrazneata emite si scriitorul Adrian Ioan Popovici, care spune ca Magii ar fi fost originari din Petra, orasul nabateenilor care isi aveau capitala in depresiunea tectonica Ghor, de pe teritoriul de astazi al Iordaniei. Nabateenii cunosteau arta scrisului, iar apogeul civilizatiei lor ar fi fost atins pe vremea intruparii Mantuitorului Hristos. Ipoteza sa porneste de la unul din darurile aduse Pruncului Iisus, tamaia, mirodenie asupra careia nabateenii aveau monopol, pe drumul ei din coltul sudic al Arabiei (azi, Yemen) spre Ierusalim si spre alte colturi ale lumii antice cunoscute. Domnia sa mai spune ca imperiul babilonean de pe malurile Eufratului decazuse si odata cu el si gloria de alta data. La Nasterea Mantuitorului, regele nabateenilor era Arethas al IV-lea Philopatris (9 i.Hr.-40.d Hr.), un protector al mintilor rasarite si luminate, de unde si denumirea de “Magii de la Rasarit”. Dar poate ca Magii veneau de acolo de unde fusese proorocit in Vechiul Testament: „Ca ploaia pe lana Se va pogori si ca picaturile ce cad pe pamant./ In zilele Lui va rasari dreptatea si belsug de pace cat va sta luna pe cer./ Si stapanirea Lui va fi de la o mare pana la alta si de la un rau pana la marginile lumii./ In fata Lui vor cadea la pamant Etiopienii si vrasmasii Lui vor linge tarana./ Regii Tarsisului si insulele vor aduce daruri, daruri vor aduce regii Arabilor si cei din Saba; / Si Lui I se vor inchina toti regii pamantului.” (Psalmul 71, Biblia Editia 2001)

Doi, trei, patru sau doisprezece «Crai de la rasarit»?

Traditia rasariteana vorbeste insa despre 12 Magi care ar fi venit la Pruncul Iisus, in timp ce o prima pictura crestina de la Roma infatiseaza doar doi, iar alta pictura din cimitirul “Sf. Domitilla” patru. Traditia rusa si cea din Bretagnia vorbeste de cel de-a patrulea mag, Artaban. Acesta nu ar fi ajuns la punctul de intalnire cu ceilalti, din cauza schiopatarii camilei sale. El voia sa-I duca Pruncului trei pietre pretioase. Intreaga sa calatorie ar fi durat 30 de ani, ajungand de fiecare data intr-un loc dupa ce Iisus pleca de acolo. In acest timp, ar fi impartit cele trei pietre: una pentru salvarea unui copil din Bethleem, alta unui batran mort de foame, iar cu ultima ar fi rascumparat o tanara evreica. L-ar fi gasit, in sfarsit, pe Hristos cand Acesta era rastignit pe cruce. Rusinat ca nu mai avea ce sa-I daruiasca, a fost mangaiat de Mantuitorul, Care i-ar fi multumit pentru darurile aduse prin intermediul aproapelui. Un caledar medieval al sfintilor tiparit la Koln scrie ca Magii s-ar fi reintalnit, dupa”multe incercari si oboseli pentru Evanghelie”, la Sewa (Sebaste, in Armenia) in anul 54, pentru a sarbatori Craciunul. In acest calendar se mai spune ca Melchior a murit la 1 ianuarie, in varsta de 116 ani, Balthazar, la 6 ianuarie, in varsta de 112 ani, si Kaspar, la 11 ianuarie, la 109 ani. Conform traditiei, osemintele lor se afla la Koln din 1164. Se crede ca Cei Trei Magi au murit in Persia, iar ramasitele lor au fost aduse la Constantinopol de Sfanta Elena, la inceputul secolul al IV-lea. De acolo au ajuns la Milano, iar apoi la Koln.
Dumitru Manolache

Sursa : http://www.gardianul.ro/


Autor: Admin