Despre Dogme si Dogmatism
Ce este o dogma ? O prejudecata ? Un adevar prestabilit ? O ghilotina care atarna asupra capetelor "luminate" ale omenirii ? Daca asta e tot ce stiti despre dogma, ma vad silit sa afirm ca o dogma este descrierea precisa a unei realitati spirituale si intelectuale. A vorbi in raspar despre dogme este o dovada de prostie, este ca si cum ai critica necesitatea gramaticii in cazul unei limbi; sau a formulelor si teoremelor in cazul matematicii.
Dogma pe care se sprijina intreaga invatatura crestina este cea a Sfintei Treimi, din care reiese nemijlocit dogma intruparii lui Dumnezeu in Persoana lui Iisus Hristos si toate adevarurile legate de nasterea, moartea si invierea Dumnezeului-Om. Prin urmare a nega Dogma inseamna, in primul rand negarea dumnezeirii lui Hristos si a Duhului Sfant. Infierarea Dogmei este de sorginte iudaica si nu are nimic in comun cu Crestinismul "evanghelic", asa cum sugereaza pionierii protestantismului.
Asadar Dogma defineste si trateaza doar chestiuni ce privesc relatia dintre Om si Dumnezeu. De pilda, Crestinismul nu cunoaste Dogme care privesc dispunerea planetelor si astrelor in Univers si nici nu blameaza curiozitatea stiintifica atata timp cat savantul nu are scopuri destructive. Prin urmare invocarea asasinatelor lui Galilei si Giordano Bruno in numele "dogmei" este o speculatie deoarece nu exista dogma si nici canon care sa condamne pe cel care sustine ca pamantul se roteste.Dovada este si faptul ca sfantul Grigorie de Nyssa facuse si el aceasta afirmatie inca de la inceputul secolului al V-lea.
Cu cat o credinta este mai evoluata, cu atat este mai "dogmatizata", adica are un suport teoretic mai complex. Si invers, cu cat o credinta este mai stearsa, cu atat nevoia de dogma dispare. De pilda, samanii nu au nevoie de dogme scrise pentru a-si perpetua credinta, deoarece intreaga lor traditie incape intr-o piele de animal si cateva papusi.
Cei care doresc sa dezbrace Crestinismul de dogme,il reduc de fapt la nivelul samanismului si al credintelor primitive, transmise pe cale orala. Intreaga propaganda impotriva Dogmei este aemenea fluieraturilor intr-o Filarmonica. Daca am face o paralela intre lumea credintelor si lumea muzicii, ar trebui sa comparam Ortodoxia cu muzica simfonica, iar credintele de tip protestant cu lautarismul.Exista fara indoiala si oameni talentati printre lautari, desi majoritatea nu stiu sa citeasca o partitura. Se poate asadar, canta si fara partitura, dar nu orice fel de muzica si nu oricine.
O religie fara dogme este ca o simfonie fredonata de un om beat.
Protestantismul convine Noii Oranduiri Mondiale, deoarece nu are cultul Traditiei,iar acolo unde nu exista Traditie,nu exista nici principii, nici mentalitate si deci se poate impune usor orice idee din afara. Nici multi dintre ortodocsi nu stiu in ce cred, insa au un cult plin de semnificatii si Traditie.
In toata lumea nu exista un cult mai bine conservat decat cel al Crestinismului Ortodox. Este un cult plin de istorie, prin slujbele inchinate momentelor importante din lucrarea mantuitoare a lui Dumnezeu si prin pomenirea sfintilor din toate timpurile. E un monument de cultura poetica,muzicala, picturala. E un exemplu de contemplatie superioara, de exegeza biblica si existantiala. E o fereastra in lumea antica,prin care tot mai multi savanti incep sa priveasca pentru a-si crea o concepytie cat mai exacta asupra Istoriei Omenirii. Ortodoxia a depasit cuptorul Evului Mediu nu prin exegeti si apologeti, ci prin insusi cultul sau.
Nu respingem ideea in sine a ecumenismului, ci felul in care se face el astazi. Dimpotriva, credem ca o cunoastere reciproca a obiceiurilor si credintelor dezvoltate in sanul altor confesiuni crestine este o necesitate care se impune de la sine. Insa in aceasta deschidere, pe care suntem datori sa o avem catre toata lumea, este bine sa nu uitam ca nimeni, niciodata nu va permite o unificare a confesiunilor crestine decat cu scopul de a le desfiinta ma usor. Nimeni, niciodata nu va permite ca vreuna dintre aceste confesiuni sa fie exprimata si inteleasa in forma ei autentica, ci vom avea despre fiecare doar imaginea pe care o impune momentul politic.
Cercetati Crestinismul, cercetati Ortodoxia, fiindca spre deosebire de alte religii, aici nu exista nici scrieri si nici ritualuri secrete la care profanii sa nu aiba acces.
(Savatie Bastovoi, Cand pietrele vorbesc)