Sfanta Impartasanie, adica Trupul si Sangele Domnului nostru Iisus Hristos, sub infatisarea painii si a vinului, in care Iisus Hristos se afla de fata, intr-adevar in chip desavarsit. Aceasta Taina le covarseste pe toate celelalte si mai mult decat celelalte slujeste la mantuirea noastra. Fiindca in aceasta Taina, intreg harul si bunatatea lui Iisus, Domnul nostru, se arata credinciosilor si sta de fata.
Aceasta Taina nimeni nu poate sa o savarseasca, in orice nevoie s-ar afla, decat numai daca este preot legiuit. El trebuie sa se ingrijeasca sa fie un Altar acolo unde va sluji, sau un Antimis, fara de care in nici un chip nu poate fi adusa Jertfa cea fara de Sange. El mai trebuie sa poarte de grija sa se gaseasca materia care se cuvine adica paine de grau dospita cat se poate de curata si vin fara amestec cu vreo alta bautura si curat in sine. Scriptura ne spune ca "Ci unul din ostaşi cu suliţa a împuns coasta Lui şi îndată a ieşit sânge şi apă."(In 19,34).
In timpul cand se sfinteste darul, preotul sa aiba aceasta icredintare ca insasi fiinta painii si fiinta vinului se prefac in fiinta adevaratului trup si sange ale lui Hristos, prin lucrarea Sfantului Duh, a Carui chemare o savarseste in acea vreme, ca sa desavarseasca aceasta Taina rugandu-se si graind :
"Pogoara Duhul Tau cel Sfant asupra noastra si asupra acestor Daruri care sunt puse inainte si fa din painea aceasta cinstitul Trup al Hristosului Tau, iar in acest potir, cinstitul Sange al Hristosului Tau; prefacandu-le prin Duhul Tau cel Sfant". Iar dupa cuvintele acestea prefacerea se petrece indata si schimba painea in adevaratul trup al lui Hristos si vinul in adevaratul sange pastrandu-si doar chipul in care se infatiseaza si aceasta potrivit cu iconomia dumnezeiasca. Nu vedem, ci credem ca este pentru cuvintele pe care le-a rostit :
"Acesta este Trupul Meu si acesta este Sangele Meu", crezand mai degraba in cuvintele si puterea Lui decat in insesi simturile noastre care de fapt aduc fericire credintei : "Iisus I-a zis: Pentru că M-ai văzut ai crezut. Fericiţi cei ce n-au văzut şi au crezut!"(In 20,29)
Cumincarea cu aceasta Taina trebuie sa se faca dupa amandoua chipurile, al painii si al vinului atat de clerici cat si de mireni, deoarece Hristos a spus, neinlaturand pe nimeni : "Şi le-a zis Iisus: Adevărat, adevărat zic vouă, dacă nu veţi mânca trupul Fiului Omului şi nu veţi bea sângele Lui, nu veţi avea viaţă în voi." "Cel ce mănâncă trupul Meu şi bea sângele Meu rămâne întru Mine şi Eu întru el."(In 6, 53, 56)
Sfintii Apostoli dupa modul in care au primit invatatura de la Hristos, in acelasi mod au dat-o; pentru impartasirea mirenilor si preotilor, adica in cele doua chipuri :" Şi le-a zis Iisus: Adevărat, adevărat zic vouă, dacă nu veţi mânca trupul Fiului Omului şi nu veţi bea sângele Lui, nu veţi avea viaţă în voi." (1Cor 11,23).
Cinstirea care se cuvine acestor infricosate taine, trebuie sa fie cea care se da lui Hristos Insusi dupa cum a spus si Pteru :"Răspunzând Simon Petru a zis: Tu eşti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu." (Mt 16, 16). In acelasi mod vom spune si noi inchinandu-ne fiecare :
"Cred, Doamne si marturisesc ca Tu esti cu adevarat Hristos, Fiul lui Dumnezeu celui viu, Care ai venit in lume ca sa mantuieste pe cei pacatosi, dintre care cel dintai sunt e sunt eu"
Tot astfel, Taina aceasta se aduce ca jertfa pentru toti credinciosii crestini, vii sau adormiti, in nadejdea invierii in viata cea vesnica. Aceasta Jertfa nu va inceta pana la Judecata din urma. Roadele acestei taine sunt acestea : aducerea aminte a patimilor fara prihana si mortii lui Hristos dupa cum s-a spus :" Pentru că ce-i va folosi omului, dacă va câştiga lumea întreagă, iar sufletul său îl va pierde? Sau ce va da omul în schimb pentru sufletul său?" (1Cor 11,26). Prin aceasta taina se aduce ispasire si inseninare inaintea lui Dumnezeu, pentru pacatele noastre, fie ale celor vii, fie ale celor raposati. Pentru aceasta, nici o Sfanta Liturghie nu se savarseste fara sa se faca intr-ansa rugaciuni si cereri la Dumnezeu pentru pacatele noastre. De asemenea, acel crestin care ia parte adesea la aceasta sfanta Taina, este scapat de ispite si primejdii de la diavol. Fiindca dusmanul sufletului nu indrazneste sa vateme pe cel ce stie ca-L are pe Hristos locuind intr-insul.
Pregatirea pentru aceasta taina se face dupa randuiala Bisericii Ortodoxe, adica insosita de marturisire curata, de post si de zdrobirea inimii precum si de impacare desavarsita cu toti.
(Marturisirea de credinta a Bisericii Ortodoxe Romane)