Icoana

Icoanele nu sunt chipuri cioplite sau "idoli". Chipurile cioplite despre care ne vorbeste porunca a II-a dumnezeiasca :"Să nu-ţi faci chip cioplit şi nici un fel de asemănare a nici unui lucru din câte sunt în cer, sus, şi din câte sunt pe pământ, jos, şi din câte sunt în apele de sub pământ! Să nu te închini lor, nici să le slujeşti, că Eu, Domnul Dumnezeul tău, sunt un Dumnezeu zelos, care pedepsesc pe copii pentru vina părinţilor ce Mă urăsc pe Mine, până la al treilea şi al patrulea neam" (Ies 20, 4-5) si in alte locuri citate, nu sunt nicidecum icoanele ortodoxe ci sunt idolii din vechime la care se inchinau paganii crezand ca sunt dumnezei si au putere dumnezeiasca. Idolii acestia aveau diferite forme dupa vietatile din natura, de exemplu : vitel de aur, femeie de marmura, bou de lemn, taur de piatra.

Atunci cand Moise era pe muntele Sinai si se ruga lui Dumnezeu, poporul israelitean uitase de Dumnezeu cel adevarat si isi facuse vitel de aur ca sa se inchine Lui :"vitelule ajuta-ma, miluieste-ma". Moise a spart acest idol cand a coborat de pe muntele Sinai cu tablele Legii. Prin acesti idoli se surpa marirea lui Dumnezeu fiindca lor li se aduceau jertfele in asa fel incat marirea care se cuvenea lui Dumnezeu se aducea idolilor. Deosebirea intre idolii pagani si icoana este aceea ca crestinul se inchina Celui care e infatisat si nu lemnului din care e confectionata. Cinstirea icoanei nu afecteaza marirea datorata lui Dumnezeu ci, dimpotriva, o intareste si o manifesta si mai mult.

In cartea a II-a a lui Moise citim ca Insusi Dumnezeu porunceste lui Moise sa faca Heruvimi de aur :"18 Apoi să faci doi heruvimi de aur; şi să-i faci ca dintr-o bucată, ca şi cum ar răsări din cele două capete ale capacului; Să pui un heruvim la un capăt şi un heruvim la celălalt capăt al capacului.Şi heruvimii să-i faci ca şi cum ar ieşi din capac. Heruvimii aceştia să fie cu aripile întinse pe deasupra capacului, acoperind cu aripile lor capacul, iar feţele să şi le aibă unul spre altul; spre capac să fie feţele heruvimilor. Apoi să pui acest capac deasupra la chivot, iar în chivot să pui legea ce îţi voi da. Acolo, între cei doi heruvimi de deasupra chivotului legii, Mă voi descoperi ţie şi îţi voi grăi de toate, câte am a porunci prin tine fiilor lui Israel." (Iesire 25, 18-22 si 26, 1). Moise exxecuta intocmai porunca lui Dumnezeu si face doi heruvimi si face covoare si acoperaminte cu heruvimi. El executa pe panzele Cortului Sfant chipuri de fiinte asa cum le-a vazut in munte, unde i s-a desccoperit Dumnezeu. "A făcut apoi capacul chivotului de aur curat: lung de doi coţi şi jumătate şi lat de un cot şi jumătate. A făcut de asemenea doi heruvimi de aur, lucraţi din ciocan, pentru cele două capete ale capacului,Şi i-a aşezat unul la un capăt şi altul la celălalt capăt al capacului. Heruvimii aceştia erau făcuţi ca ieşind din capac la cele două capete ale lui. Cei doi heruvimi îşi întindeau aripile unul spre altul, umbrind capacul, iar feţele lor erau îndreptate una către alta, privind spre capac." (Ies 37, 6-9)

Solomon, la randu-i infrumuseteaza Templul cu podoabe si cu chipuri de heruvimi."Tot templul l-a îmbrăcat cu aur, tot templul până la capăt, şi tot jertfelnicul care este dinaintea altarului l-a îmbrăcat cu aur. Şi a făcut în Sfânta Sfintelor doi heruvimi de lemn de măslin, înalţi de zece coţi." (3Regi 6, 22-35 si 3Rg 7,24)
Toate aceste temeiuri din Scriptura indreptatesc intrebuintarea icoanelor, picturilor si a podoabelor in biserici. Au existat prooroci care prin chipuri facute din mainile lor, au intuit unele minuni dumnezeiesti : "Eu sunt Domnul Dumnezeul tău, din pământul Egiptului şi până acum. Te voi face să mai locuieşti în corturi ca în zilele de sărbătoare. Eu am vorbit către prooroci şi le-am înmulţit vedeniile şi tot prin prooroci am grăit în pilde."(Osea 12, 10-11)

In Noul Testament vedem ca Mantuitorul Hristos si sfintii apostoli, care mergeau mereu la Templu nu au pronuntat nici un cuvant impotriva si a podoabelor. Templul din Ierusalim de pe vremea Mantuitorului, rezidit de Zorobabel era aproape tot asa de impodobit si infrumusetat cu imagini, chipuri si podoabe ca si cel al lui Solomon. Pe Hristos nu-L suparau podoabele ci zarafii si negustorii cattre care striga : "Şi a zis lor: Scris este: "Casa Mea, casă de rugăciune se va chema, iar voi o faceţi peşteră de tâlhari!"(Mt 21,13 )

Apostolul Pavel scrie Tesalonicenilor :"Vă mai rugăm, fraţilor, să cinstiţi pe cei ce se ostenesc între voi, care sunt mai-marii voştri în Domnul şi vă povăţuiesc;" (1Tes 5,12) catre evrei :"Aduceţi-vă aminte de mai-marii voştri, care v-au grăit vouă cuvântul lui Dumnezeu; priviţi cu luare aminte cum şi-au încheiat viaţa şi urmaţi-le credinţa." (Evrei 13,7). Ei nu ar fi putut sa-si aduca aminte de mai marii lor si sa priveasca la faptele lor daca nu le aveau prinse in chipuri. Acestia erau morti, dar prin chipurile lor facute de maini omenesti, traiau in amintirea urmasilor.

"Căci se sfinţeşte prin cuvântul lui Dumnezeu şi prin rugăciune."(1Timotei 4,5). Icoanele care iau parte la lucrarea sfanta se sfintesc si ele prin rugaciune. In epistola catre evrei, Pavel vorbeste cu admiratie despre Cortul Sfant : "Deasupra chivotului erau heruvimii slavei, care umbreau altarul împăcării"(Evrei 9,5)
Inca incepand din vremea apostolilor, crestinii foloseau si cinsteau icoane si picturi fiindca ele ajutau la raspandirea Crestinismului.In catacombele unde acestia se refugiasera, s-au gasit picturi murale reprezentandu-L pe Mantuitor sau simboluri crestine : peste, miel, pastor, etc
Daca in casele noastre avem fotografii si picturi ale prietenilor si cunoscutilor, cu atat mai mult se cuvine sa avem icoanele sfintilor in frunte cu Iisus Hristos si Maica Domnului.
Desi Dumnezeu este Duh si nimeni nu L-a vazut, totusi stim ca lui Avraam s-a descoperit in chip de om (trei calatori) si i s-a mai descoperit lui Iacob : " Şi a pus Iacov locului aceluia numele Peniel, adică faţa lui Dumnezeu, căci şi-a zis: "Am văzut pe Dumnezeu în faţă şi mântuit a fost sufletul meu! "(Facerea 32,30)
Dumnezeu i s-a aratat lui Moise cu care a vorbit fata catre fata si lui Isaia :"În anul morţii regelui Ozia, am văzut pe Domnul stând pe un scaun înalt şi măreţ şi poalele hainelor Lui umpleau templul."(Isaia 6,1-5). Lui Daniil i s-a aratat ca om batran :" Atunci eu am rămas singur şi am văzut această mare vedenie şi n-a rămas în mine putere, faţa mea şi-a schimbat înfăţişarea, stricându-se, şi nu mai aveam vlagă." (Dan 10,7-9), profetilor Amos si Miheia.

Prin Hristos, Dumnezeu s-a aratat in chip si trup de om:" Iisus i-a zis: De atâta vreme sunt cu voi şi nu M-ai cunoscut, Filipe? Cel ce M-a văzut pe Mine a văzut pe Tatăl." (In 14, 9-10). Duhul Sfant poate fi reprezentat ca porumbel sau ca limbi de foc :" Iar botezându-se Iisus, când ieşea din apă, îndată cerurile s-au deschis şi Duhul lui Dumnezeu s-a văzut pogorându-se ca un porumbel şi venind peste El."(Mt 3,16); " Şi li s-au arătat, împărţite, limbi ca de foc şi au şezut pe fiecare dintre ei."

Dumnezeu este Duh,insa noi avem trup, neinchinam Lui si-I aducem cinste in mod vazut prin trupul nostru :"Căci aţi fost cumpăraţi cu preţ!Slăviţi, dar, pe Dumnezeu în trupul vostru şi în duhul vostru, care sunt ale lui Dumnezeu." (1Cor 6,20) Reprezentarea lui Dumnezeu prin icoane si cinstirea Chipului sau, reprezinta cinstirea sa in trupul nostru, in forme simtite si vazute.


Autor: Viviana M.