Bunavestire

Bunavestire sau Buna Vestire sau Buna-Vestire (gr. Evangelismos) către Maica Domnului este un Praznic Împărătesc al Bisericii Ortodoxe, sărbătorit în 25 martie. Aceasta este una din doar cele două zile în care este permis peştele în Postul Mare, cealaltă fiind Intrarea Domnului în Ierusalim (Floriile).
În conformitate cu Evanghelia după Luca 1:26-38, Arhanghelul Gabriel îi apare Sfintei Fecioare şi îi spune că va concepe şi naşte un fiu, chiar dacă ea "nu a cunoscut bărbat". După sfânta tradiţie, Maria avea doar cincisprezece ani când a fost vizitată de Gabriel. :

"Iar în a şasea lună a fost trimis îngerul Gavriil de la Dumnezeu, într-o cetate din Galileea, al cărei nume era Nazaret, Către o fecioară logodită cu un bărbat care se chema Iosif, din casa lui David; iar numele fecioarei era Maria. Şi intrând îngerul la ea, a zis: Bucură-te, ceea ce eşti plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată eşti tu între femei. Iar ea, văzându-l, s-a tulburat de cuvântul lui şi cugeta în sine: Ce fel de închinăciune poate să fie aceasta? Şi îngerul i-a zis: Nu te teme, Marie, căci ai aflat har la Dumnezeu. Şi iată vei lua în pântece şi vei naşte fiu şi vei chema numele lui Iisus. Acesta va fi mare şi Fiul Celui Preaînalt se va chema şi Domnul Dumnezeu Îi va da Lui tronul lui David, părintele Său. Şi va împărăţi peste casa lui Iacov în veci şi împărăţia Lui nu va avea sfârşit. Şi a zis Maria către înger: Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu ştiu de bărbat? Şi răspunzând, îngerul i-a zis: Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine şi puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea şi Sfântul care Se va naşte din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema. Şi iată Elisabeta, rudenia ta, a zămislit şi ea fiu la bătrâneţea ei şi aceasta este a şasea lună pentru ea, cea numită stearpă.Că la Dumnezeu nimic nu este cu neputinţă. Şi a zis Maria: Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău! Şi îngerul a plecat de la ea."

Această zi este exact la nouă luni înainte de Crăciun, fiind astfel aleasă de Părinţii Bisericii ca să indice că Hristos a fost conceput într-o perioadă de timp perfectă "din Duhul Sfânt şi din Fecioara Maria", aşa cum este precizat în Crezul Niceo-Constantinopolitan.De obicei, sărbătoarea Buneivestiri cade în Postul Mare, dar, cu toate acestea, este o zi de bucurie. Astfel, postul este mai puţin aspru în această zi, fiind admis consumul de peşte.
Dacă sărbătoarea este într-o zi obişnuită a postului, Sfânta Liturghie poate fi făcută seara, împreună cu Vecernia. Când se întâmplă acest lucru, sunt respectate regulile de post ale Liturghiei Darurilor mai înainte sfinţite. Sfânta Liturghie a Buneivestiri este singura slujire a Liturghiei Euharisticea Sfântului Ioan Gură de Aur permisă într-o zi de peste săptămână în Postul Mare.
Dacă Bunavestire cade în aceeaşi zi cu cea de Paşti, sărbătoarea rezultată se numeşte Kyriopascha şi este sărbătorită după o rânduială aparte. Această suprapunere nu mai apare în bisericile care urmează Calendarul Iulian Revizuit.

Multe persoane aleg această zi ca zi de pelerinaj în insula Tinos în cinstea Maicii Domnului. Mii de pelerini asaltează docurile şi străzile oraşului ca să viziteze Biserica din Evangelistria (Tinos, Grecia) care adăposteşte o icoană făcătoare de minuni a Maicii Domnului. Descoperită într-o viziune, a fost găsită îngropată într-un câmp în 1823, iar biserica a fost construită ca să o adăpostească. Pelerinii aduc daruri şi bijuterii pe care le donează bisericii. În 15 august (Adormirea Maicii Domnului) şi în 25 martie, icoana este purtată prin oraş într-o procesiune măreaţă.

"Astăzi este începutul mântuirii noastre şi arătare tainei celei din veac; Fiul lui Dumnezeu, Fiul Fecioarei se face şi Gavriil harul bine-l vesteşte; pentru aceasta şi noi, împreună cu dânsul, Născătoarei de Dumnezeu să-i strigăm: Bucură-te, cea plină de har, Domnul este cu tine! Pe cel de o fiinţă cu Tatăl şi cu dumnezeiescul Duh, pe Fiul şi Cuvântul lui Dumnezeu, l-ai zămislit Curată, cu venirea Prea Sfântului Duh, spre înnoirea neamului omenesc cea fără prihană!"

"Taina cea din veac se descoperă astăză şi Fiul lui Dumnezeu Fiul Omului se face. Că luând ce este mai rău, să-mi dea mie ce este mai bun. Amăgitu-s-a de demult Adam dorind să fie Dumnezeu, şi n-a fost; iar Dumnezeu om Se face, ca să facă pe Adam Dumnezeu. Să se veselească făptura ... Cel ce Te-ai făcut om pentru mântuirea noastră, Dumnezeul nostru, slavă Ţie" (Slava de la Laude)
"Făcătorul neîndurându-se de făptură şi de milostivirea Sa fiind plecat, în pântecele Fecioarei a se sălăşlui se apropie" (stihira 1 de la Vecernia mică)
"Cuvântul cel împreună veşnic cu Tatăl, cel fără de început, nedespărţindu-se de cei de sus, acum a venit la cei de jos, pentru îndurarea cea multă, milostivire luând spre alunecarea noastră, şi sărăcia lui Adam primind, S-a închipuit întru cel străin" (Stihira a 3-a de la Laude).
"Te arăţi mie ca un om, zis-a curata Fecioară către Arhistrateg, şi cum vesteşti graiuri mai presus de om? Ai zis că va fi Dumnezeu cu mine şi se va sălăşlui în pântecele meu. Şi cum voi fi sălaş desfătat, spune-mi, şi loc Celui ce este mai presus de Heruvimi?" (Stihira a 2-a de la Vecernie)
"Dumnezeu unde voieşte se biruieşte rânduiala firii, zis-a cel fără de trup, şi se lucrează cele ce sunt mai presus de om. Crede cuvintelor mele celor adevărate ceea ce eşti cu totul sfântă şi fără prihană." (stihira a 3-a de la vecernie)

Sursa : orthodoxwiki.org


Autor: Viviana M.