“Cum Te voi îngropa, Dumnezeul meu? Sau cum Te voi înfăşura cu giulgiuri? Cu ce mâini mă voi atinge de Trupul Tău cel nestricat? Sau ce cântări voi cânta ducerii Tale de aici?" Sa ne infatisam inaintea acestui mormant, sa facem sa taca toate cele pamantesti, sa indepartam desertaciunile si grijile, sa ne departam de lume si sa ramanem cu Hristos, ca sa auzim: “Astazi veti fi cu mine in rai”. Si mai tarziu, cand va veni vremea, sa fim cu totii impreuna si cu Domnul nostru Iisus Hristos in raiul vesniciei.
In Sfânta și Marea Sâmbătă se slujesc Vecernia și Sfânta Liturghie a Sfantului Vasile cel Mare, cu citiri din Psalmi și binecuvântările Învierii, care amintesc de coborârea Mântuitorului la iad, semnificând "Prima Înviere" a lui Adam și biruința asupra morții. Trupul lui Hristos a stat in mormant intreaga zi iar traditia bisericeasca spune ca, in Sambata Mare, Iisus Hristos a coborat cu sufletul in iad, pentru a-i mantui pe dreptii Vechiului Testament. La miezul noptii , in fata bisericilor se va oficia slujba Invierii, la care credinciosii vor primi lumina si vestea ca Hristos a Inviat! Tot atunci ouale impodobite se duc la biserica pentru a fi sfintite, iar dupa slujba Invierii, mai intai varstnicii si apoi tinerii ciocnesc oua rostind formulele de confirmare a credintei 'Hristos a inviat!', 'Adevarat a inviat!'.
In aceasta sfanta zi praznuim ingroparea dumnezeiasca a Mantuitorului nostru Iisus Hristos si pogorarea in iad, prin care neamul nostru, fiind chemat din stricaciune, a fost mutat spre viata vesnica.
FA 2,31 :" A vorbit despre învierea lui Hristos: că n-a fost lăsat în iad sufletul Lui şi nici trupul Lui n-a văzut putreziciunea.Dumnezeu a înviat pe Acest Iisus, Căruia noi toţi suntem martori."Efeseni 4, 10 :"Cel ce S-a pogorât, Acela este Care S-a suit mai presus de toate cerurile, ca pe toate să le umple."1Petru 3, 18-22 :"Pentru că şi Hristos a suferit odată moartea pentru păcatele noastre, El cel drept pentru cei nedrepţi, ca să ne aducă pe noi la Dumnezeu, omorât fiind cu trupul, dar
viu făcut cu duhul, Cu care S-a coborât şi a propovăduit şi duhurilor ţinute în închisoare, Care fuseseră neascultătoare altădată, când îndelunga-răbdare a lui Dumnezeu aştepta, în zilele lui Noe, şi se pregătea corabia în care puţine suflete, adică opt, s-au mântuit prin apă.
Iar această mântuire prin apă închipuia botezul, care vă mântuieşte astăzi şi pe voi, nu ca ştergere a necurăţiei trupului, ci ca deschiderea cugetului bun către Dumnezeu, prin învierea lui Iisus Hristos,Care, după ce S-a suit la cer, este de-a dreapta lui Dumnezeu, şi se supun Lui îngerii şi stăpâniile şi puterile."
“In mormant cu trupul, in iad cu sufletul, ca un Dumnezeu, in rai cu talharul si pe scaun impreuna cu Tatal si cu Duhul ai fost Hristoase, toate umplandu-le Cel ce esti necuprins”. Acest tropar il rosteste preotul in timpul Sfintei Liturghii si este considerat ca un rezumat al invataturii ortodoxe despre invierea lui Hristos.
Sâmbătă este ziua în care tristeţea e transformată în bucurie prin omorârea morţii. Marea Sâmbătă este zi de reculegere, închipuind “odihna” în mormânt a trupului lui Cristos. Credincioşii se pregătesc pentru marea veghe de peste noapte, când în toate bisericile, la miezul nopţii, preotul va vesti Învierea, va împărţi lumina şi va ţine slujba Sfintelor Paşti, sfinţind pasca, ouăle roşii şi celelalte bucate, pentru că Postul de 40 zile s-a încheiat iar întristarea s-a preschimbat în bucurie. Pâinea stropită cu vin, numită “Sfinte Paşti” şi împărţită acum credincioşilor, se va mânca dimineaţa, când aceştia se vor întoarce, cu lumânări aprinse, la casele lor.
Vopsirea oualor este o traditie raspandita la toate popoarele. Cea mai raspandita credinta este ca Mironositele au adus oua ca prinoase la picioarele Lui, iar acestea s-au inrosit de la sangele jertfirii. O alta traditie plaseaza minunea inrosirii oualor in momentul in care Maica Domnului, fugind din calea oamenilor lui Irod, a inceput sa arunce cu pietre peste umar, iar acestea s-au transformat in oua colorate. Soldatii s-au oprit sa le adune si au uitat de porunca imparatului. Conform traditiei, nu toate ouale trebuie impodobite cu forme si figuri, ci doar acelea care se pastreaza in casa pentru a aduce noroc si belsug si a o apara de rele. Ouale monocrome, aproape intotdeauna rosii, se vopseau in trecut doar cu substante vegetale si erau destinate prinoaselor pentru morti.