Program de Viata Duhovniceasca
Pentru a veni in ajutorul celor care doresc sa traiasca cum se cuvine viata ortodoxa, va prezentam in cele ce urmeaza un program de intrare pe calea desavarsirii duhovnicesti, cu comentariile parintelui Gheorghe Calciu:
1. Rostirea zilnica a rugaciunilor de dimineata, de seara, la fiecare masa, la inceputul si sfasitul lucrului. 2. Citirea zilnica a doua capitole din Biblie Parintele Teofil recomanda citirea Noului Testamen, astfel: mai intai de trei ori cele patru Evanghelii, apoi fiecare carte a apostolilor de cate trei ori, dupa care se reia.
"Eu as fi foarte bucuros daca s-ar citi un singur capitol in mod regulat. Sigur ca unii vor citi doua capitole, poate si trei. Nu-ti ia decat cateva minute" Ce ne puteti spune despre importanta acestui act, de a citi zilnic "Citirea zilnica a Sfintei Scripturi are o influenta extraordinar de mare. In primul rand ca te disciplineaza. Adica lasand la o parte semnificatia religioasa incep cu ceea ce este imediat vizibil, cu ce socheaza prima data. Te disciplineaza, te obliga sa faci un lucru cu regularitate in fiecare zi. Esti crestin din punctul de vedere al disciplinei sufletesti si mentale. Dar aspectul celalalt... Sfanta Scriptura este Cu-vantul lui Dumnezeu, Cuvantul lui Dumnezeu lucreaza in om intr-un mod tainic. Chiar daca nu simti nimic. Citind Sfanta Scriptura si recitind, si citind in fiecare zi, incep sa ti se deschida ochii duhovnicesti. Intelegi anumite lucruri pe care nu le intelegeai. Cuvintele lui Dumnezeu lucreaza in inima omului si o fac mai larga, mai intelegatoare, mai deschisa pentru lumea spirituala. Si vezi cum un om cu citirea de o luna de zile a Sfintei Scripturi s-a schimbat total. A revenit la credinta. Numai daca esti indracit ramai rece la Cuvantul Domnului. Or, oamenii acestia nu sunt oameni indraciti, nu sunt posedati, dar sunt ispititi si dominati de materie, de un demon al bunului trai...
3. Spovedanie deasa. Sfantul Vasile cel Mare spunea despre crestinii din vremea lui ca sunt tare necredinciosi ca se spovedesc si impartasesc de trei ori pe saptamana.
"Eu sunt pentru spovedania cat mai deasa. Sigur ca nu ai sa poti sa te spovedesti pentru fiecare duminica, dar macar o data pe luna sa te spovedesti. Iar daca ai o problema, poti sa te spovedesti si in fiecare zi. Daca sunt niste probleme care te tulbura. Pentru ca sfatul duhovnicesc si simpla marturisire a tulburarii tale, usureaza sufletul. Am vazut ca aici sunt oameni care se duc la psihiatru, sau la psiholog, in mod regulat, saptamanal, sau la cat ii cheama el. Dar de 12 ani, am cunoscut sute de persoane care merg la psiholog: nici unul nu s-a vindecat. Insa ca preot am vazut sute de oameni care s-au vindecat, prin spovedanie. Asa ca psihologul, sau psihiatrul, sau cum se mai numesc, este un... nici macar nu este o supapa. Pentru ca, deobicei, acest psihiatru te influenteaza in mod negativ. El nu are o pregatire spirituala, cel mult are o pregatire morala. Am vazut familii care au fost frante din cauza psihiatrului. I-a spus sotiei, tu esti o femeie libera, tu trebuie sa fii libera, desparte-te de el, lasa-l incolo, fa ce vrei... S-a despartit familia. Pentru ca unii nu sunt oameni morali. Ei insisi sunt divortati, ei insisi traiesc in desfrau,... Cum poate sa te vindece sufleteste? Pe cand un preot e cu totul altceva.
4. Cercetarea zilnica a cugetului Pe vremea Fratiilor de Cruce, dar si mai inainte, unii oameni credinciosi isi notau in fiecare seara lucrurile rele facute, ca sa-i ajute atat la spovedanie, dar si pentru a-si putea lua pentru ziua urmatoare un canon care sa le permita sa scape de aceste rele. "Sigur ca acest lucru este foarte indicat, dar, eu ma indoiesc ca astazi multi isi noteaza, au perseverenta celor din trecut... Insa sfatul meu este acesta pentru toti oamenii cu care vin in contact. In fiecare seara, inainte de a adormi, fa-ti un control al constiintei. Intoarce-te inapoi: ce ai facut in ziua aceea bun, si ce ai facut rau. Nu numai rele ci si bune. Pentru ca, daca gandul la cele rele facute, te indeamna sa nu mai faci, ceea ce este bun este o treapta pe care sa te poti sui. Asa ca eu asta sfatuiesc pe toti. Fa-ti o rememorare a faptelor zilei, chiar daca nu le scrii, vezi ceea ce ai facut bun si ceea ce ai facut rau. Pune in balanta, urmeaza-le pe cele bune si lasa-le pe cele rele.
4. Participarea la Sfanta Liturghie Tot legat de viata de aici din America. Care credeti ca ar fi argumentul cel mai potrivit pentru cei care nu vin regulat la Sfanta Liturghie, care sa-i convinga sa se intoarca. Chiar oameni credinciosi si care au frica de Dumnezeu ...
"Toate acestea sunt nascute dintr-o comoditate pe care o domina demonul leneviei. Este o lenevie a trupului si o lenevie a duhului. Pentru ca, venind la Liturghie el se integreaza intr-un ritm. Ritmul acesta nu este usor de sustinut. Pentru ca este un ritm de lunga durata si care te mentine la un nivel inalt. Este un efort. De aceea, cei care vin, vin adeseori mult mai tarziu ca sa scurteze timpul care stau la Liturghie. Timpul in care stai la Liturghie nu este comod, nu este un timp comod, ca atunci cand stai la cinematograf. Liturghia te solicita, Liturghia te cheama, Liturghia iti cere sa te ostenesti spiritualiceste. Dar Liturghia este obligatorie. Fara Liturghie nimeni nu se mantuieste. Pentru ca oricat te-ai ruga tu in particular, iti lipseste harul Duhului Sfant, iti lipsesc Sfintele Taine. Iar daca vii numai la Taine, cand si cand, de patru ori pe an sa te spovedesti, n-ai facut nimica. Liturghia este cea care sfinteste viata omului. Si pentru aceasta este facuta, ca tu sa vii, sa participi dintru inceput si pana la sfarsit. Mai ales ca in aceasta Liturghie, rugaciunea comuna are o forta extraordinara. Noi toti ne unim in Liturghie, noi toti cantam in Liturghie, noi toti ne rugam o data cu preotul si cu toti ceilalti... daca nu-ti lasi spiritul sa rataceasca la ganduri lumesti. Si rugaciunea comuna este mai ascultata decat rugaciunea particulara. Ea are o forta mai mare. Ea, cum spuneau Sfintii Parinti, schimba si vointa neschimbata a lui Dumnezeu. E un fel de..., cum spunea Iisus Hristos, este o navala. "Imparatia cerului se ia cu navala." Noi dam navala peste Dumnezeu cu Liturghia si rugaciunea comuna. Si castigam Imparatia prin navala.
5. Cunoasterea si trairea credintei "Aceasta este o chestiune de nivel. Adica daca tu nu-ti implici mintea in credinta, nu-ti schimbi mintea sa mearga cu inima in credinta, nu esti un rugator complet, nu esti un om complet mantuit. Un om integral in rugaciune face in aceeasi masura si rugaciunea mintii si rugaciunea inimii. Credem si cercetam pana la un anumit nivel. Incolo... A cerceta inseamna a incerca sa investighezi, un domeniu care nu poate fi investigat cu mijloacele noastre. De aici incepe credinta totala. Deci mintea si sufletul, mintea si inima, trebuie unite impreuna, pana la treapta suprema, de unde incepe sa lucreze numai credinta, numai iubirea, numai Duhul lui Dumnezeu. Nu inseamna ca trebuie sa-ti lasi mintea sa moara. Nu. Toti Sfintii Parinti ati vazut ce lucruri frumoase scriu? Le scriu cu mintea, dar cu mintea ce locuieste in inima.
6. Respectarea tinutei trupului si sufletului "Pentru ca orice dezgolire a trupului, poate fi o tentatie pentru cineva, picioarele femeilor, bratele lor goale, parul ... sunt o tentatie care distrage spiritul tanarului. Sfantul Pavel spune ca femeia sa-si acopere capul. Pentru asta si-l acopera. Sa nu-si puna bijuterii. Pentru asta nu-si pune. Ca nici ea pentru barbat, nici barbatul pentru femeie sa nu fie o ispita in timpul rugaciunii. Asa ca din punctul asta de vedere este foarte bine si sunt asa de fericit ca vad atatea lucruri de genul acesta in Romania, si tare mult as vrea sa vad asta si in Biserica mea.
(Taina Dragostei, aprilie 1998)