Calea Către Viața Cerească

Una singura este calea catre viata cea curata si sfanta pentru toti cei care iubesc virtutea si anume aceea de a sti ce insemneaza numele "Hristos", cu care trebuie sa ne punem in armonie viata noastra, indreptand-o catre virtute.

Hristos puterea lui Dumnezeu si Intelepciunea lui Dumnezeu

Prin aceste cuvinte noi invatam care sunt ideile dumnezeiesti care decurg imdeiat din numele Hristos si prin care numele acesta ni se face noua vrednic de tot respectul. Astfel, deoarece toata lumea atat cea care se poate intelege prin simturi cat si cea care sta mai presus de intelegerea prin simturi, s-a facut prin El si in El s-a alcatuit, de aceea in chip necesar, cand vorbim despre prezenta lui Hristos facatorul a toate; o data cu ea noi trebuie sa imbinam la un loc si intelepciunea Lui dimpreuna cu puterea. Intelegem prin legatura dintre aceste doua cuvinte (putere si intelepciune), ca minunile acestea mari si nespuse ale lumii nu ar fi existat daca intelepciunea nu ar fi descoperit iesirea lor la iveala si daca puterea nu ar fi insotit intelepciunea pentru desavarsirea celor descoperite, fiindca numai cu ajutorul puterii celei gandite se transforma in lucruri.

Insemnarea numelui "Hristos" se poate deci, imparti in intelepciune si putere. Astfel, atunci cand privim catre maretia oranduirii tuturor fiintelor, sa putem intelege puterea Lui nespusa, prin cele ce cuprindem cu mintea. Tinand cont ca cele ce nu existau, au luat fiinta la un semn sfant, devenind cele ce sunt, atunci putem intelege ca Hristos este intelepciunea cea necuprinsa cu mintea omului. Numai aceea ce cheama omul in rugaciunile sale si catre care se indreapta cu ochii sufletului, numai aceea poate sa atraga la Sine prin rugaciune si sa devina stapan peste omul dinlauntru. Despre aceasta vorbea si Sfantul Apostol Pavel, cel care privea continuu catre putere, puterea fiind Hristos, ca si Proverbele care spun ca :"Cel ce cheama in rugaciunile sale intelepciunea, devine intelept." (Proverbe 2,2)

Asadar, cel ce cheama neincetat numele lui Hristos, care semnifica putere si intelepciune; pe deoparte va chema la sine atat puterea, fiind imputernicit impotriva pacatului; iar pe de alta parte va arata si intelepciunea, prin faptul ca va alege intotdeauna ceea ce este bun. Atunci insa, cand in noi se arata atat intelepciunea cat si puterea, cea dintai alegand frumosul; iar cealalta adeverind in fapt intelepciunea din gandire; atunci negresit se poate ajunge la desavarsirea vietii impletita din amandoua acestea.

Hristos pace

In acelasi mod, daca intelegem ca Hristos este pace, vom arata adevarata numirea lui Hristos asupra noastra, numai daca prin pacea din noi vom adeveri pe Hristos in viata noastra. Iisus Hristos, dupa cum zice apostolul Pavel, a ucis vrajmasia si de aceea noi cautam sa nu traim cu vrajmasia in viata noastra, pentru ca nu, aceasta care a fost ucisa de Dumnezeu pentru mantuirea noastra, sa fie reinviata in noi, prin manie, pizma; impotriva noastra insine si spre distrugerea fiintelor noastre, conlucrand cu fapta noastra la reinvierea vrajmasiei de pe urma mortii careia lumea respirase usurata. Va trebui sa aducem la impacare nu numai pe cei din afara, dar si tot ceea ce este antagonic inlauntrul nostru, asa incat trupul sa nu mai doreasca nimic impotriva duhului si nici duhul impotriva trupului; ci gandul cel trupesc supunandu-se legii dumnezeiesti sa aduca pace, fiind refacuti intr-un om nou, pasnic, o unire a omului trupesc cu cel sufletesc.

Definitia pacii nu e alta decat armonia si buna intelegere a celor ce se gasesc in vrajmasie. De aceea, cand razboiul cel launtric va fi scos din firea omeneasca pentru totdeauna, avand pace interioara, vom fi noi insine pace, aratand cu aceasta adevarat si stapan asupra noastra numele lui Hristos.

Hristos lumina cea adevarata

Hristos este Lumina cea adevarata si neapropiata de minciuna. Viata noastra are nevoie de lumina care vine de la Parintele Adevarat; ele fiind raze ale unui soare al dreptatii, virtuti care sosesc spre luminarea noastra. Prin ele putem scapa de lucrurile intunericului si putem umbla cuviincios ca ziua; putem renunta la toate lucrarile ascunse ale rusinii si sa lucram totul la lumina, asa incat si noi insine sa devenim lumina si sa putem lumina, prin lucrarile noastre si pe altii intocmai ca Lumina.

Hristos sfintenie si rascumparare

Stiind ca Dumnezeu este sfintenie, noi trebuie sa marturisim puterea sfinteniei atat prin cuvant cat mai ales prin viata noastra curata de orice fapta sau gand murdar si necurat. Stiind ca Hristos este rascumparare, dandu-se pe Sine pret de rascumparare pentru noi, oferindu-ne nemurirea ca o cinste deosebita fiecarui suflet in parte. El a facut pe toti cei rascumparati de El prin viata Sa, de la moarte, un bun al Sau propriu. Deci daca prin aceasta noi am devenit robi ai Celui ce ne-a rascumparat pe noi, datori suntem sa privim de aici incolo numai catre Stapanul nostru, pentru ca sa nu mai vietuim noua insine ci sa vietuim numai Aceluia care ne-a rascumparat de la moarte in schimbul vietii Sale. Vointa Celui ce ne stapaneste sa fie lege pentru desfasurarea vietii noastre. Dupa cum atunci cand eram sub stapanirea mortii intru noi salasluia legea pacatului, la fel, acum cand suntem sub stapanirea Vietii suntem datori sa ne punem in armonie cu felul de a fi al Celui care ne are in stapanire, pentru ca nu cumva alunecand din porunca vietii sa cadem de buna voie iarasi prin pacat, in ghearele tiranului celui viclean al sufletelor noastre, in moarte.

Hristos Paste, arhiereu si Jertfa de ispasire

Hristos Pastele a fost jertfit cu adevarat pentru noi, iar preotul care a adus lui Dumnezeu Jertfa aceasta nu a fost altul decat Insusi Hristos :"El s-a adus dar si jertfa pe Sine pentru noi" (1Tim 2,6) Privind la Acela care s-a adus pe Sine dar si jertfa lui Dumnezeu, devenind Paste, ne vom infatisa si noi insine lui Dumnezeu ca jertfa vie, sfanta si bineplacuta, facand din viata noastra de oameni un cult de continua adorare a lui Dumnezeu. Sa ne transformam prin reinoirea mintii noastre in asa fel incat sa cunoastem care e vointa lui Dumnezeu cea buna, cea placuta si cea desavarsita si sa o infatuim in viata.

Sfantul Grigorie de Nysa, Fii desavarsit


Autor: Viviana