Liturghia Ortodoxa 1


Dupa cum stiti, Liturghia noastra ortodoxa este alcatuita din doua parti : Liturghia Catehumenilor (sau a celor chemati) si Liturghia Credinciosilor. In vremurile de demult, cei ce nu erau inca botezati, puteau participa doar la prima parte a Liturghiei, dupa care paraseau biserica si asteptau afara.

1. Liturghia celor Chemati (a Catehumenilor)
Dupa cum ati observat, inainte de a da binecuvantarea de la inceputul Liturghiei Catehumenilor, preotul deschide usile imparatesti ceea ce reprezinta vestirea Imparatiei lui Dumnezeu si apoi rosteste :
"Binecuvantata este Imparatia Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh, acum si pururea si in vecilor!" la care credinciosii raspund "Amin".
Liturghia Catehumenilor continua cu un sir de rugaciuni, asa numitele Ectenii, iar corul canta cele trei Antifoane, in timpul carora preotul rosteste rugaciuni in soapta. Trebuie spus ca antifoanele, asa cum le stim noi astazi, au fost introduse abia in secolul XIV, iar pana la acea data se cantau asa numitii psalmi antifonici (91,92 si 94).
Momentul central al Liturghiei Catehumenilor, il reprezinta Intrarea Mica, care are loc imediat dupa antifonul III (Fericirile).
Intrarea mica incepe prin deschiderea solemna a usilor imparatesti, ca si cum s-ar deschide usile Imparatiei Ceresti, iar credinciosii pot vedea atunci Sfanta Masa, ca locas al supremei invataturi duhovnicesti, de unde ne vine cunoasterea adevarului si ni se vesteste viata vesnica.
Apoi preotul (sau diaconul, in cazul in care exista unul) ridica Evanghelia si ocolind prin spatele altarului, ies pe usa mica dinspre Nord, amintind de usa acelei incaperi laterale ale bisericii timpurii de unde se aduceau carti in mijlocul bisericii pentru a fi citite.

Intrarea preotului (diaconului) cu Evanghelia ridicata deasupra capului simbolizeaza venirea in lume a lui Iisus- Cuvantul pentru a vesti imparatia lui Dumnezeu; el iese ca un necunoscut prin usa cea stramta de la mizanoapte, iar apoi aratandu-se poporului, se intoarce in altar prin usile imparatesti.
Urmeaza apoi o serie de rugaciuni si cantarea Intreit Sfanta : Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieste-ne pe noi.
Apoi preotul merge către locul dinapoia Sfintei Mese unde este scaunul arhiereului, care închipuie scaunul lui Hristos, si urmeaza inceperea Propovaduirii lui Hristos, care este reprezentata de citirea din Apostol, pe care o face citetul.
Apoi urmeaza citirea Evanghelica pe care o face preotul sau diaconul. In timpul citirii, credinciosii ingenuncheaza plecandu-si cu evlavie capetele, ascultand cuvantul lui Dumnezeu.
Dupa citire, preotul asează Evanghelia pe Sfânta Masă mai sus de antimis, care are zugrăvită pe el înmormântarea Domnului. Prin aceasta se arată că de la Liturghia învătării se trece acum la Liturghia jertfei lui Hristos , invatatura fiind defapt pregatirea pentru Jertfa si Inviere.
Urmeaza o ectenie in care pot fi incluse si rugaciuni speciale pentru credinciosi, precum si rugaciuni pentru sufletele celor adormiti.

Liturghia celor Chemati se incheie cu aceste cuvinte :
Preotul : Cei chemati, capetele voastre Domnului sa le plecati.
Credinciosii : Tie Doamne.
Preotul : Ca si acestia împreună cu noi să mărească preacinstitul si de mare cuviintă Numele Tău, al
Tatălui si al Fiului si al Sfântului Duh, acum si pururea si în vecii vecilor.
Credinciosii : Amin.

Preot Alecsandru





Autor: Rebis