Deosebirile dintre Biserica Ortodoxa si protestanta asupra Sfintelor Misterii

Intre Biserica Ortodoxa si cea protestanta este o prapastie peste care nu se poate trece in privinta invataturilor bisericesti exegetice,istorice, dogmatice, liturgice si in privinta sfintelor misterii. Protestantii,in loc de 7 misterii, au primit la inceputul organizarei lor in secolul al XVI-lea, numai doua, ori trei, sau patru si cinci pana ce le-au redus iarasi la doua : botezul si euharistia, dar si acestea departate de spiritul evanghelic si al datinilor bisericesti. Urmasii lui Luther si Calvin cu numeroasele lor secte, sustin ca misteriile sunt numai niste lucrari simbolice ale fagaduintelor dumnezeiesti pentru desteptarea si nutrirea credintei prin care se mantuieste omul. Ele au fost introduse in Biserica, nu de la inceputul crestinismului, ci abia in secolul al XII-lea si de aceea nu au asezare dumnezeiasca.
Noi am vazut insa mai nainte origina divina a misteriilor si mai stim iarasi ca latinii si chiar armenii, coptii, nestorienii si iacobitii, cu toate ca sunt de mult despartiti de Biseroca Ortodoxa, totusi pastreaza si ei numarul de 7 misterii, bine inteles potrivite invataturilor lor.

1.Taina Botezului o admit si protestantii prin stropire, iar anglicanii prin afundare, dar zic ca materia ei poate sa fie apa sau ori ce lichid. Socinienii, Queckerii si Metodistii, niste secte protestante, urmara invatatura dascalilor lor, respingand necesitatea apei in Taina Botezului. Se vede insa ca ei nu-si mai aduc aminte ca Mantuitorul in apa Iordanului s-a botezat si pentru aceea la Botez numai apa de rauri si izvoare a fost intrebuintata in toate timpurile. Sectele sus amintite mai zic ca botezul sa se dea numai celor varstnici, nu si pruncilor. Biserica insa totdeauna a botezat deopotriva pe prunci ca si pe varstnici, caci nu toti pruncii ajung la maturitate, ci multi din ei mor mai inainte de timp. Dar rationalistii protestanti mai neaga si pacatul stramosesc pe care il sterge Botezul. Afara de acestea, botezul la protestanti (De sacramento baptismi) nu are un ritual hotarat si uniform pentru toti cei de o credinta cu ei, ci aflam ritualul lui Luter in limba germana amestecat cu parti din ritualul ducatelor Magdeburg, Wurtemberg, etc. Mai au deosebite intre ele, ritualuri pentru botezul tinerilor, proselitilor, etc.
La ortodocsi este unul si acelasi ritual pentru toti cei ce vin la botez.

2.Mirul (Confirmatio) la protestanti nu este un mister, ci numai o ceremonie cu punerea mainilor ce urmeaza Botezului, caci si punearea mainilor apostolilor asupra celor botezati, zic ei, nu era decat o forma cu inteles simbolic, iar nu li se impartea gratia sfantului Spirit. In contra acestor rataciri protestante, vorbesc invataturile Mantuitorului(In 13,17; Lc 24, 49; FA 1,8;8,14;19,1; Evrei 6,2), ale scriitorilor bisericesti precum si canoanele. La protestanti, Mirungerea se face de pastor copiilor cari rostesc Decalogul, Tatal nostru si invataturi mai insemnate din Catehismul lui Luther.

3.Taina Euharistiei o au si protestantii (De sacramento eucharistiae), dar intrebuinteaza si ei ca si latinii, azime in loc de paine dospita. Apoi Zwinglie si urmasii lui, neaga prezenta reala a lui Hristos in Euharistie, si invata ca painea si vinul sunt numai simbole ale corpului si sangelui Domnului. Iar Luther si cu ai sai, cred in prezenta reala a lui Hristos in Euharistie dar "per imapantionem", adica painea si vinul raman ceea ce sunt, si numai in pane, cum pane et sub pane in chip nevazut se afla corpul si sangele lui Hristos. Ei deci ratacesc fiindca nu admit prefacerea elementelor in corpul si sangele Domnului, ci in paine, cu paine si sub paine se afla Hristos.

4.Taina Preotiei iarasi nu exista la protestanti, caci dupa invatatura si praxa lor in contra Sfintei Scripturi, la ei poate sa fie preot (pastor)ori ce crestin de confesiunea lor. Dar au si ei rugaciuni pentru "randueala si investitura" pastorilor si superintendentilor. Iar Biserica anglicana episcopala, admite treptele ierarhice : diaconatul, presviteratul si episcopatul, dandu-le prin hirotonie.

5.Asupra Pocaintei, urmasii lui Luter si Calvin, nu mai obiecteaza nimic ortodocsilor, pentru ca protestantii nu primesc acest mister. Totusi au si ei rugaciuni facute de Luter pentru "poenitentia et conffesione" cari se citesc de pastor, la pocainta, la marturisire si deslegarea pacatelor. Anglicanii insa au forme de deslegare cari se apropie de cele latine.

6.Dar nici Taina Casatoriei nu exista la protestanti. Au si ei insa rugaciuni pentru logodna si cununie (De benedictione coniugum)intocmite de Luter ca sa se ceteasca de pastor celor ce se casatoresc.

7.Taina Maslului iarasi nu o au protestantii, cu toate acestea au si ei rugaciuni pentru cei bolnavi, fara vreo ungere, pentru impartasirea acestora si pentru ingroparea mortilor.

Cum vedem, protestantii au ramas cu numai 2 Taine : Botezul si Euharistia; iar pe celelalte 5 Taine le-au transformat in binecuvantari religioase cetite de pastori celor ce au trebuinta de ele.

(Tezaur Liturgic, Badea Cireseanu, 1912)



Autor: Viviana