Credinta si fapte

Care este credinta pe care o cere Dumnezeu de la noi si pe care trebuie s-o avem in El, a aratat El insusi in Evanghelie, zicand :"Cel ce voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine si sa-si ia Crucea sa si sa-Mi urmeze Mie " (Luca 9, 23); "Dacă vine cineva la Mine şi nu urăşte pe tatăl său şi pe mamă şi pe femeie şi pe copii şi pe fraţi şi pe surori, chiar şi sufletul său însuşi, nu poate să fie ucenicul Meu." (Luca 14, 26). Si iarasi : "Cine ţine la sufletul lui îl va pierde, iar cine-şi pierde sufletul lui pentru Mine îl va găsi " (Matei 10, 39).
Ati auzit semnele credintei ? Daca voiti sa aflati ca o astfel de credinta cere Dumnezeu de la noi, incat crezand in El sa nu ne mai ingrijim deloc de viata de aici, aflati aceasta chiar de la Domnul care zice limpede : " De aceea zic vouă: Nu vă îngrijiţi pentru sufletul vostru ce veţi mânca, nici pentru trupul vostru cu ce vă veţi îmbrăca; au nu este sufletul mai mult decât hrana şi trupul decât îmbrăcămintea?" (Matei 6, 25). Si chiar ridicandu-ne cate putin catre cele mai desavarsite, zice : "Celui ce te loveşte peste obraz, întoarce-i şi pe celălalt; pe cel ce-ţi ia haina, nu-l împiedica să-ţi ia şi cămaşa; Oricui îţi cere, dă-i; şi de la cel care ia lucrurile tale, nu cere înapoi." (Luca 6, 30). Apoi cerand prisos de credinta peste prisos, ne porunceste sa ne rugam pentru dusmanii nostri, sa iubim si sa facem bine celor ce ne urasc pe noi si sa ne rugam pentru cei ce ne prigonesc pe noi. Si ne porunceste sa facem altele multe, din care sa se arate credinta noastra in El. Numai atunci vom zice ca suntem credinciosi. Fiindca fara acestea, credinta noastra este moarta si noi insine suntem morti (Iacob 2, 20).

Cerceteaza-te deci pe tine insuti, tu caruia ti se cer acestea. Si daca te vei afla ca nu esti lipsit de nimic din cele spuse, ci le implinesti pe toate cu prisosinta, din inima si cu vointa fierbinte, vei cunoaste ca te ai in lumina pe tine insusti si nadejdea ce nu va fi facuta de rusine; nadejdea cea buna si adevarat, in lumina adevarata si nefacuta de mana. Iar in aceasta vei vedea purtata ca intr-un car de Heruvimi iubirea, care este Hristos. Dar de vei ajunge sa o vezi, nu vei iscodi prin discutii nimic din cele viitoare si nevazute, ci vei inchide si gura altora si ii vei indemna sa nu iscodeasca ceva si nicisa discute despre acelea (1Tim 1, 3): "Când am plecat în Macedonia, te-am îndemnat să rămâi în Efes, ca să porunceşti unora să nu înveţe o altă învăţătură, Nici să ia aminte la basme şi la nesfârşite înşirări de neamuri, care aduc mai degrabă certuri, decât lucrarea mântuitoare a lui Dumnezeu, cea întru credinţă; ". Intrucat vei fi aflat prin cercare ca toate acelea sunt de necuprins cu mintea si de negrait cu cuvantul.
Dar daca nu ai implinit cele ce te ajuta in primul rand sa te faci cunoscut ca credincios chiar de pe acum, si inca nu ai deplina nadejde si incredintare ca te vei mantui si nici nu poti spune si tu ca sfantul apostol Pavel : "Lupta cea bună m-am luptat, călătoria am săvârşit, credinţa am păzit. De acum mi s-a gătit cununa dreptăţii, pe care Domnul îmi va da-o în ziua aceea, El, Dreptul Judecător, şi nu numai mie, ci şi tuturor celor ce au iubit arătarea Lui. "(1Tim 4, 7-8), atunci nu cauta sa afli de se vor cunoaste sfintii unii pe altii in Imparatia Cerurilor; cand ajunsi la contemplarea lui Dumnezeu cel peste toate, il vom vedea pe El...
Nu vei avea folos sa afli si sa inveti de la noi despre bucuriile, slavirile, desfatarile si reasezarile din Imparatia lui Dumnezeu, cata vreme vei fi osandit de constiinta, intrucat nu ai pazit poruncile date tie de Hristos si de aceea nu ai parte cu Hristos. (In 13, 8 ): "Petru I-a zis: Nu-mi vei spăla picioarele în veac. Iisus i-a răspuns: Dacă nu te voi spăla, nu ai parte de Mine."
Mai degraba iti vei pricinui o mai mare osanda, fiindca aflandu-le pe acestea, tu le-ai dispretuit si nu ai voit sa dobandesti smerenia.
Cum zice proorocul David : Ps 17, 11 : "Şi a plecat cerurile şi S-a coborât şi negură era sub picioarele Lui." Intunericul acesta este Trupul Domnului, despre care Ioan, Inaintemergatorul Lui a zis : "Şi propovăduia, zicând: Vine în urma mea Cel ce este mai tare decât mine, Căruia nu sunt vrednic, plecându-mă, să-I dezleg cureaua încălţămintelor." (Marcu 1,7). S-a coborat deci, si a venit imbracand in loc de intuneric trupul. Si iarasi : "Şi S-a suit pe heruvimi şi a zburat; zburat-a pe aripile vântului. 13 Şi şi-a pus întunericul acoperământ, împrejurul Lui cortul Lui, apă întunecoasă în norii văzduhului." (Ps 17, 12-23). Deci cercetarea omului sa nu se indrepte spre cele supuse simturilor, ci spre cele dumnezeiesti si necuprinse, care nu sunt usor de inteles de toti.
Si daca a pus negura drept ascunzis al tainelor Lui, va fi nevoie de multa Lumina de la Preasfantul Duh spre intelegerea tainelor ascunse ca sa cercetezi cele ce nu poti sa le afli, o data ce nu te-ai facut locas al luminii dumnezeiesti, fiind nedesavarsit si neluminat. Domnul Dumnezeul cel inaltat, intrand in Cer nu s-a ascuns in intuneric, ci este in Slava Sa,in dumnezeirea care umple toate si e mai presus de toate, in care era inainte de acestea.
(Filocalia, vol VI, Sfantul Simeon Noul Teolog)


Autor: Viviana