Matei 22,32 : "Eu sunt Dumnezeul lui Avraam şi Dumnezeul lui Isaac şi Dumnezeul lui Iacov" Nu este Dumnezeul morţilor, ci al viilor."In fiecare an, in sambata dinainte de Duminica Infricosatoarei Judecati, credinciosii fac milostenie pentru sufletele celor care au trecut la Domnul. In aceasta zi de sambata, cunoscuta si sub denumirea populara de 'Mosii de Iarna', se pomenesc toti cei trecuti la viata vesnica.In cartea de slujba bisericeasca numita 'Triod', de care Biserica Ortodoxa se foloseste in aceasta perioada a calendarului bisericesc, in sambata lasatului sec de carne, la Sinaxarul de la Utrenie se zice:
In aceasta zi, Dumnezeiestii Parinti au hotarat pomenirea tuturor celor adormiti intru dreapta credinta, in nadejdea invierii vesnice. Biserica a hotarat ca sa faca pomenire pentru toti cei care nu au avut parte de slujbele cele randuite din pricina unei intamplari oarecare, incat sa fie cuprinsi in pomenirea obsteasca de acum. Slujba de pomenire incepe cu slujba Vecerniei care, in continutul citirilor de dupa 'Doamne strigat-am', au continut cu referire la ceea ce inseamna rugaciunea credinciosilor pentru cei adormiti in nadejdea invierii. Troparul este cel consacrat pentru cei adormiti. Sambata, la Utrenie, in loc de 'Dumnezeu este Domnul' se canta 'Aliluia', apoi troparul consacrat. Deosebit este si faptul ca avem binecuvantarile pentru cei morti. La Liturghie, Fericirile, Apostolul si Evanghelia sunt consacrate celor adormiti, iar Chinonicul este caracteristic.
Biserica nu da uitarii pe cei adormiti nici dupa inmormantarea lor. Purtarea ei de grija se intinde si dincolo de pragul mormantului, pomenind pururea pe cei adormiti, rugandu-se si mijlocind pentru odihna si pentru iertarea pacatelor lor in zilele indatinate din cursul anului bisericesc, cum sunt sambetele mortilor, Mosii de Iarna, Mosii de Vara, cat si in ierurgiile speciale alcatuite de Biserica pentru pomenirea mortilor.Noi suntem datori sa aparam, sa conservam si sa oferim viata lui Dumnezeu ca dar al Sau. Sufletele crestinilor pecetluite de prima inviere, care inseamna botezul, fac parte din Biserica nevazuta, iar cele trecute dincolo, prin moartea intai, fac parte din Biserica nevazuta, triumfatoare, daca au lucrat cat au fost in trup. Cei vii se pot ruga pentru cei plecati dincolo, adica pentru cei adormiti in Domnul, pentru ca asa ne indeamna Evanghelistul Ioan. Adevaratii crestini simt nevoia legaturii cu fratii lor prin rugaciune, prin pomeniri si prin slujbe speciale, si au obligatia fireasca sa-i pomeneasca pe cei adormiti. Pomenirile si rugaciunile pentru cei adormiti sunt mai ales o dovada a dragostei de aproapele, fiindca toti suntem pecetluiti in Hristos, iar harul face inceputul mantuirii. Grija pentru cei plecati se gaseste la toate popoarele. Orice civilizatie din trecutul omenirii si-a pomenit pe cei trecuti dincolo. Ramanand in spatiul crestin, Sf. Ioan Gura de Aur indeamna pe ascultatorii sai sa se roage pentru cei morti, iar daca cel mort este pacatos sa i se dezlege pacatele, iar daca este un drept sa castige un adaos de plata si rasplata.
Este o zi speciala dedicata pomenirii generale a mortilor. O zi cind fiecare dintre noi isi pune speranta ca cei adormiti vor gasi mai multa mila la Dreptul Judecator. Este un moment deosebit a carui serbare variaza in fiecare an, in functie de ziua cind se va serba Invierea Domnului. Mosii de iarna sint intotdeauna in simbata dinainte de Duminica Infricosatei Judecati (a lasatului sec de carne) si are numele legat de faptul ca in Biserica Ortodoxa se pomenesc mosii si stramosii nostri. Ca toate sarbatorile din calendarul bisericesc, serbarea Mosilor nu este intimplatoare, deoarece a doua zi, in Sfinta Evanghelie se va face referire la ziua judecatii de la sfirsitul lumii, cind cei vii, dar si cei morti, vor primi pe vecie locul din rai sau din iad. Cealalta zi de simbata din cursul anului bisericesc consacrata in chip special pomenirii mortilor este simbata dinaintea Dumincii Pogoririi Duhului Sfint (Simbata Rusaliilor). Dupa cum se stie la 40 de zile de la trecerea din lumea aceasta in cea de dincolo, fiecare om va avea parte de o judecata particulara in urma careia, in functie de faptele sale, se va stabili un loc vremelnic de osinda sau de fericire. La sfirsitul lumii va avea loc o noua judecata, cu o sentinta definitiva. Desi la aceasta judecata se vor arata si urmarile faptelor noastre, atunci vor avea mare importanta si rugaciunile pe care cei vii le vor fi facut pentru cei morti. Drept urmare, Biserica Ortodoxa a introdus aceaste zile speciale spre a aminti periodic credinciosilor despre datoria pe care o au de a nu da uitarii pe cei morti si de a-si aduce aminte de moarte si de judecata viitoare, spre a-si indrepta viata. Pentru credinciosii ortodocsi, simbata este ziua pomenirii mortilor în nadejdea învierii.
2Petru 1, 13-15 :"Socotesc, dar, că este drept, câtă vreme sunt în acest cort, să vă ţin treji, prin aducerea aminte, Fiindcă ştiu că degrabă voi lepăda cortul acesta, precum mi-a arătat Domnul nostru Iisus Hristos. Dar mă voi sili ca, şi după plecarea mea, să vă amintiţi necontenit de acestea"2Corinteni 5, 4-9 :"Că noi, cei ce suntem în cortul acesta, suspinăm îngreuiaţi, de vreme ce dorim să nu ne scoatem haina noastră, ci să ne îmbrăcăm cu cealaltă pe deasupra, ca ceea ce este muritor să fie înghiţit de viaţă. Iar Cel ce ne-a făcut spre aceasta este Dumnezeu, Care ne-a dat nouă arvuna Duhului.
Îndrăznind deci totdeauna şi ştiind că, petrecând în trup, suntem departe de Domnul,Căci umblăm prin credinţă, nu prin vedere,Avem încredere şi voim mai bine să plecăm din trup şi să petrecem la Domnul. De aceea ne şi străduim ca, fie că petrecem în trup, fie că plecăm din el, să fim bineplăcuţi Lui."Sursa : basilica.ro