Cununia in Ortodoxie, sau Nunta este Sfânta Taina prin care, dupa fagaduinta mirelui si a miresei data liber în fata preotului, de a trai împreuna în iubire toata viata, pentru a naste si a creste copii si a se ajuta reciproc, li se împartaseste harul dumnezeiesc care întareste si înalta însotirea lor naturala, prefacându-o într-o desavârsita si curata legatura morala, într-o unitate dupa chipul legaturii dintre Hristos si Biserica.
Taina Nuntii a fost întemeiata de Dumnezeu înca de la începutul omenirii, în rai sau paradis. Dumnezeu însusi, când l-a zidit pe om, a dat casatoriei statutul de asezamânt natural, legat de însasi natura omului, dar de origine divina instituita prin cuvintele
"Si a zis Domnul Dumnezeu : Nu este bine sa fie omul singur, sa-i facem ajutor asemenea lui" (Gen. 2, 18). Apoi, Dumnezeu a binecuvântat însotirea barbatului cu femeia zicând "Cresteti si va înmultiti si umpleti pamântul si-l stapâniti" (Gen. 1, 28), porunca a carei valabilitate este permanenta (Gen. 2, 24). Legatura aceasta, decazuta prin pacat, Mântuitorul o restaureaza si o înalta la rang de Taina. Astfel, El ia parte la nunta din Cana Galileii, pe care o sfinteste prin prezenta Sa si prin prefacerea apei în vin (In. 2, 1-11). Mai târziu, Mântuitorul a precizat caracteristicile casatoriei crestine : ea poate avea loc numai între un singur barbat si o singura femeie, neîngaduind despartirea lor (Mt. 19, 5-6) sau divortul decât pentru pacatul adulterului, adica al calcarii fidelitatii conjugale (Mt. 19, 9).
Apostolul Neamurilor înfatiseaza nunta ca pe o Sfânta Taina asemenea celei mari a unirii dintre Hristos si Biserica "Pentru aceea va lasa omul pe tatal si pe mama sa, si se va lipi de femeia sa si vor fi amândoi un trup. Taina aceasta mare este «iar eu zic în Hristos si în Biserica , Astfel şi voi, fiecare aşa să-şi iubească femeia ca pe sine însuşi; iar femeia să se teamă de bărbat"(Efes. 5, 31-32). Nunta este radacina firii omenesti, cum o numeste dumnezeiescul Apostol Pavel. El spune asa : Daca radacina este sfanta, sfinte vor fi si ramurile. Iar daca radacina este salbatica, salbatice si rele vor fi ramurile ei.(Rm 11,16); si vorbeste cu mare grija despre insotirea oamenilor prin taina Cununiei:
1Cor 7;9,10,14:
"Fiindcă mai bine este să se căsătorească, decât să ardă." "Iar celor ce sunt căsătoriţi, le poruncesc, nu eu, ci Domnul: Femeia să nu se despartă de bărbat!" "Bărbatul necredincios se sfinţeşte prin femeia credincioasă şi femeia necredincioasă se sfinţeşte prin bărbatul credincios."Cea mai importanta parte a Sfintei Taine este punerea cununiilor pe capetele mirilor. Preotul face de trei ori semnul crucii cu cununiile peste fetele mirilor, rostind cuvintele : "Cununa-se robul (a) lui Dumnezeu (numele) cu roaba (ul) lui Dumnezeu (numele), în numele Tatalui si al Fiului si al Sfântului Duh" "Doamne, Dumnezeul nostru, cu marire si cu cinste încununeaza-i pe dânsii".
Cununiile sunt facute în chipul coroanelor cu care se încununeaza Regii si Împaratii. Ele închipuie podoaba, cinstea si rasplata care se aduce curateniei si fecioriei mirilor, pentru ca ei sunt încununati ca niste Regi înzestrati cu puterea de a da viata, de a naste copii. Paharul de vin simbolizeaza bucuria nuntii precum si unirea într-un cuget si menirea comuna a viitorilor soti. In cadrul cununiei religioase, preotul le intinde mirilor un piscot inmuiat in vin din care acestia musca de trei ori. Aceasta gustare simbolizeaza convietuirea mirilor in dragoste si armonie, la bine si la rau, pentru tot restul vietii. Inconjurarea de trei ori a mesei reprezinta o manifestare a bucuriei pentru acest fericit eveniment din viata celor doi tineri, bucuria nuntii. Acum ne ducem cu gândul la nasterea dumnezeiescului Prunc, prezis de Isaia (7, 14), cântându-l sa dantuiasca împreuna: Isaia dantuieste ! Fecioara va lua în pântece...
Sotii uniti prin Sfânta Taina a Nuntii sunt îndatorati la pastrarea dragostei curate si a respectului unuia catre altul, la cresterea fiilor lor în temerea de Dumnezeu, la cinstirea Sfintei Biserici si la iubirea Patriei în care vietuiesc si care lucreaza spre binele lor si al semenilor. Casatoria religioasa sau nunta crestina este o însotire sfânta, facuta cu binecuvântarea lui Dumnezeu în biserica, printr-o Sfânta Taina, cea a Casatoriei sau a Nuntii, care sfinteste iubirea si legatura celor însotiti. Taina Nuntii se mai numeste si Taina Cununiei pentru ca ea se savârseste de catre Episcop sau preot prin punerea cununiilor pe capetele mirilor.
Eclesiastul 9,9 :"Bucură-te de viaţă cu femeia pe care o iubeşti în toate zilele vieţii tale pe care ţi-a hărăzit-o Dumnezeu sub soare; căci aceasta este partea ta în viaţă şi în mijlocul trudei cu care te osteneşti."Rugaciunea celor care se casatorescStapâne, Doamne Dumnezeul nostru, Sfintitorul nuntii celei de taina si preacurate, Pazitorul nestricaciunii si Chivernisitorul cel bun al celor lumesti, Cela ce din început ai zidit pe om si l-ai pus ca pe un împarat fapturii si ai zis : Nu este bine sa fie omul singur, sa-i facem ajutor potrivit pentru el si, pentru aceasta, ai poruncit sa lase omul pe tatal sau si pe mama sa si sa se lipeasca de sotia sa (sotul sau) si sa fie amândoi un, trup, iar pe care Dumnezeu i-a unit, omul sa nu-i desparta ; însuti Stapâne, trimite darul Tau cel ceresc si peste mine nevrednicul robul Tau (nevrednica roaba Ta) si
binecuvinteaza casatoria pe care astazi o leg înaintea fetei Tale. Curateste toate pacatele mele, iarta-mi toate faradelegile, dezleaga-mi toate greselile cele ,de voie ,si cele fara de voie ; uneste gândurile, cugetele si inimile noastre în dragoste nefatarnica si în credinta nestramutata ; îndrepteaza pasii nostri pe cararile Tale, pentru ca sa împlmim pururea voia Ta cea sfânta. Umple casa noastra de toate bunatatile cele de pe pamânt si ne învredniceste sa
petrecem împreuna vietuirea noastra fara de prihana, ca sa sporim spre tot lucrul bun, de folos Patriei si Tie bineplacut. Pazeste-ne întru toate zilele vietii noastre, ca sa plinim cu inima curata poruncile Tale si sa laudam si sa preamarim Preacmstitul si de mare cuviinta numele Tau, al Tatalui si al Fiului si al Sfântului Duh, acum si pururea si în vecii vecilor. Amin.