Biserica Ortodoxa socoteste Taina Marturisirii ca fiind lucrarea prin care credinciosul infatisand preotului starea pacatelor sale si fagaduind a nu le mai savarsi,primeste de la Dumnezeu,prin iubirea Sa de oameni, iertarea pacatelor si impacarea din nou cu Parintele Ceresc.
Instituirea divina a acestei Taine s-a facut de catre Insusi Hristos cand a zis :
"Şi îţi voi da cheile împărăţiei cerurilor şi orice vei lega pe pământ va fi legat şi în ceruri, şi orice vei dezlega pe pământ va fi dezlegat şi în ceruri" (Matei 16,19)Mai mult, Hristos s-a adresat nu numai unui singur Apostol ci tuturor Apostolilor :
"Adevărat grăiesc vouă: Oricâte veţi lega pe pământ, vor fi legate şi în cer, şi oricâte veţi dezlega pe pământ, vor fi dezlegate şi în cer." (Matei 18,18)De asemenea Hristos le-a poruncit sa practice aceasta iertare a pacatelor :
"Pace vouă! Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, vă trimit şi Eu pe voi. Şi zicând acestea, a suflat asupra lor şi le-a zis: Luaţi Duh Sfânt; Cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute."(Ioan 20, 21-23)Insasi vremea apostolica ne arata ca dupa ce intrau in comunitatea crestina, credinciosii se marturiseau :
"Şi mulţi dintre cei ce crezuseră veneau ca să se mărturisească şi să spună faptele lor; Iar mulţi dintre cei ce făcuseră vrăjitorie, aducând cărţile, le ardeau în faţa tuturor."(FA 19, 18-19)Mijlocitor intre credincios si Dumnezeu este preotul ca urmas al sfintilor apostoli si arhiereilor de la care a primit Harul Preotiei :
"Orice arhiereu, fiind luat dintre oameni, este pus pentru oameni, spre cele către Dumnezeu, ca să aducă daruri şi jertfe pentru păcate; El poate să fie îngăduitor cu cei neştiutori şi rătăciţi, de vreme ce şi el este cuprins de slăbiciune."(Evrei 5, 1-2) "Şi erau botezaţi de către el în râul Iordan, mărturisindu-şi păcatele."(Matei 3,6)Preotul este urmas al apostolilor care isi transmiteau Harul prin punerea mainilor :"Şi hirotonindu-le preoţi în fiecare biserică, rugându-se cu postiri, i-au încredinţat pe ei Domnului în Care crezuseră."
In virtutea puterii data de Hristos, Pavel iarta pacatele sau pedepseste :
"Ci eu, deşi departe cu trupul, însă de faţă cu duhul, am şi judecat, ca şi cum aş fi de faţă, pe cel ce a făcut una ca aceasta: În numele Domnului nostru Iisus Hristos, adunându-vă voi şi duhul meu, cu puterea Domnului nostru Iisus Hristos, Să daţi pe unul ca acesta satanei, spre pieirea trupului, ca duhul să se mântuiască în ziua Domnului Iisus" (1Corinteni 5, 3-5)Canonul sau posibilitatea de indreptare a pacatosului este de asemenea un atribut al preotului :
"Şi pe unii, şovăitori, mustraţi-i,Pe alţii, smulgându-i din foc, mântuiţi-i; de alţii, însă, fie-vă milă cu frică, urând şi cămaşa spurcată de pe trupul lor."(Iuda 22-23) Iacob 5, 20 :" Să ştie că cel ce a întors pe păcătos de la rătăcirea căii lui îşi va mântui sufletul din moarte şi va acoperi mulţime de păcate."
Nimeni, de asemenea nu se poate socoti "mantuit" prin propria sa marturisire in fata credinciosilor sau in fata lui Dumnezeu, fiindca :
"Dacă zicem că păcat nu avem, ne amăgim pe noi înşine şi adevărul nu este întru noi.Dacă mărturisim păcatele noastre, El este credincios şi drept, ca să ne ierte păcatele şi să ne curăţească pe noi de toată nedreptatea."(1Ioan 1, 8-9)Preotul ca slujitor al Domnului care stie ca Pocainta e un dar, urmeaza sfatul Apostolului :
"Un slujitor al Domnului nu trebuie să se certe, ci să fie blând faţă cu toţi, destoinic să dea învăţătură, îngăduitor, Certând cu blândeţe pe cei ce stau împotrivă, ca doar le va da Dumnezeu pocăinţă spre cunoaşterea adevărului, Şi ei să scape din cursa diavolului, de care sunt prinşi, pentru a-i face voia."(2Timotei 2,25) Din aceasta se vede ca misiunea preotului este una delicata, dificila, de ajutor asupra sufletelor care doresc sa se mantuiasca prin Pocainta.
Pocainta este ceruta expres de la om inca din timpul Vechiului Testament :"Până când, proştilor, veţi iubi prostia? Până când, nebunilor, veţi iubi nebunia? Şi voi, neştiutorilor, până când veţi urî ştiinţa?
Întoarceţi-vă iarăşi la mustrarea mea şi iată eu voi turna peste voi duhul meu şi vă voi vesti cuvintele mele."(Proverbele lui Solomon 1, 22-23)Ieremia 6, 16-17 :" Aşa zice Domnul: "Opriţi-vă de la căile voastre! Priviţi şi întrebaţi de căile celor de demult; de calea cea bună şi mergeţi pe dânsa şi veţi afla odihnă sufletelor voastre.
Pus-am păzitori peste voi şi am zis: Ascultaţi sunetul trâmbiţei!"Osea 6,1; 14, 1-2 :"Veniţi să ne întoarcem către Domnul, căci numai El, după ce ne-a rănit, ne tămăduieşte, iar după ce ne-a bătut, ne leagă rănile noastre. Întoarce-te, Israele, la Domnul Dumnezeul tău, că tu te-ai poticnit din pricina fărădelegii tale!"
Pocainta curatitoare este aratata ca o conditie a iertarii :"Dacă mărturisim păcatele noastre, El este credincios şi drept, ca să ne ierte păcatele şi să ne curăţească pe noi de toată nedreptatea".(1Ioan 1,9)
Luca 13, 1-5 :" Nu! zic vouă; dar dacă nu vă veţi pocăi, toţi veţi pieri la fel."
Matei 5,4 :"Fericiţi cei ce plâng, că aceia se vor mângâia."