Oricand intram in Biserica Domnului Dumnezeu, sa ne patrundem de fiorii evlaviei duhovnicesti, sa ne socotim bine ca am intrat in cer, fiindca Biserica are inchipuirea cerului.
Tinda sau pridvorul. Biserica inchipuie pamantul.
Pronaosul in care stau monahiile si toata partea femeiasca, inchipuie Raiul pamantesc. In pronaosul unor Biserici e zugravita crearea lumii, Adam si Eva in Rai, greseala si izgonirea lor, simbolizand ca urmasii lui Adam, scosi din Rai, afla in Biserica Domnului Hristos, Raiul pierdut. Aceasta e un indeamn cand intram in Biserica : Toata grija cea lumeasca sa o lepadam , sa ne inchinam lui Dumnezeu in duh si adevar, sa ascultam slujbele si Cuvantul lui Dumnezeu cu atentie si adanca evlavie, pentru a se folosi vremelnic si vesnic.
Naosul are preinchipuirea cerului in care locuiesc Ingerii si Sfintii care preamaresc pururea pe Dumnezeu. " Am vazut - zice Sfantul Apostol Ioan - si am auzit o multime mare de ingeri imprejurul Tronului, a vietatilor si a batranilor. Numarul lor era miriade de miriade si mii de mii. Acestia ziceau cu glas mare : " Vrednic este Mielul Cel junghiat sa primeasca : puterea, bogatia, intelepciunea, taria, cinstea, slava si binecuvantarea ". Atunci toata faptura care se afla in cer si pe pamant, sub pamant si in mare, toate cate se afla in acestea, le-am auzit zicand : " A Celui ce sade pe tron si a Mielului sa fie binecuvantarea, cinstea, slava si stapanirea in vecii vecilor " (Apoc 5, 11-14).
Altarul sau Sfanta Sfintelor, preinchipuie cerul cerurilor, unde troneaza Dumnezeu pe Tron de Heruvimi si Serafimi ( Iez. 1; Apoc, 4; 5 ) proslavit de Serafimi ( Is. 6,1-7; Apoc. 4,2, 6-8 )
Biserica materiala impartita in trei, preinchipuie pe Dumnezeu : Tatal, Fiul si Sfantul Duh, Treimea cea de o Fiinta si nedespartita; preinchipuie toata lumea sau intreg universul, in care Dumnezeu este pretutindenea si peste toate. Asemenea omul, sufletul si trupul lui.
Ce face ca Biserica sa fie Cer:
1 ) Firea de fata a lui Dumnezeu : Tatal, Fiul si Duhul Sfant.
2 ) Firea Proslavitului Trup omenesc a lui Hristos Dumnezeu-Omul.
3 ) Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria cu Trupul ei proslavit, glorificat.
4 ) Ingerii : trei trielnice trepte ingeresti si alti multi ingeri minunati cu trupurile lor spirituale imbracati in lumina si mare stralucire ( Iez. 1, 14 ; Dan. 10, 6, Mt. 28, 3 ; Lc. 24, 4 ).
5 ) Toti Sfintii : 1. Apostolii; 2. Proorocii; 3. Ierarhii, Preotii; 4. Mucenicii; 5. Cuviosii; 6. Dreptii si 7. toti cei curatiti de pacate, care prin adevarats pocainta s-au mantuit. Toate acestea cinci se afla in Biserica lui Hristos.
a ) Aici in mijlocul Bisericii Lui celei luptatoare de pe pamant, umbla Dumnezeu din ceruri. " Cel ce are poruncile Mele si le pazeste pe ele, acela este care Ma iubeste. Si cel ce Ma iubeste pe Mine, va fi iubit de Tatal Meu si-l voi iubi si Eu si Ma voi arata lui.. De Ma iubeste cineva va pazi cuvantul Meu, si Tatal Meu il va iubi. Noi : Tatal, Eu si Duhul, vom veni la dansul si vom face locas " ( Ioan 14, 21, 23, 10, 20 ). " Voi - adevereste Apostolul - sunteti Biserica lui Dumnezeu Celui Viu precum a zis Dumnezeu : " Ma voi salaslui in ei si voi umbla in mijlocul lor Eu voi fi Dumnezeui lor si ei vor fi poporui Meu " ( 2 Cor. 6, 16-18; comp. Ies. 19, 4-6 ; 29, 45-46; Lev. 26, 12; Ier. 31, 31-34 ; 32, 37-42; Iez. 11, 20; 36, 28; 37, 26; Zah. 8, 8; 13, 9; 1 Cor. 3, 16-17; 6, 19-20 ). " Asa zice Cel ce tine in dreapta Sa sapte stele, Care umbla prin mijlocul celor sapte sfesnice ( Biserici ) de Aur " ( Apoc. 2, 1; 1, 13 ).
" Biserica este aceea in care Dumnezeul Cel ceresc locuieste si umbla ".b ) Aici in Biserica se savarseste zilnic Sfanta Liturghie cu conlucrarea dumnezeiasca a prefacerii si transformarii Painii si Vinului proaduse, in Preasfantul, nestricatul, proslavitul si glorificatul Trup si Sange al Domnului nostru Iisus Hristos Dumnezeu-Omul, Domnul Dumnezeu Euharistic.
c ) Odinioara in Biserica Vlahernei din Constantinopol, s-a aratat Sfantului Andrei cel nebun pentru Hristos si ucenicului sau, fericitului Epifanie, ca in cer, imbracata foarte luminat, ca soarele Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria, Maica Dumnezeului nostru Iisus Hristos Dumnezeu-Omul, ajutand poporului crestinesc - Pastori si pastoriti - cu rugaciunile Ei.
d ) Aici in Biserica s-au aratat Ingerii unora din credinciosii placuti lui Dumnezeu: Arhanghelul Gavriil s-a aratat Preotului Zaharia pe cand tamaia in Biserica, stand de-a dreapta Altarului tamaierii, vestindu-i nasterea fiului sau Ioan si misiunea sa (Lc. 1, 11-20). Sfintii ingeri au cercetat si pe alti multi drepti si s-au aratat lor: Agar, Avraam, Lot, (Fac. 19, 1), Iacob (Fac. 32, 1-2), Moise (Ies. 3, 2), Israiliteni (Ies. 14, 19), Valaam (Num. 22, 22-35), Isus Navi, Ghedeon (Jud. 6, 11-12), Manoe (Jud. 13, 3-21), David, Ilie, Daniel (Dan. 8, 17; 9, 21) Zaharia Proorocul (Zah. 1, 9, 14), Iosif (Mt. 1, 20; 2, 13-19), Pastorilor, Maria Magdalena, Apostolilor si lui Petru, lui Filip (F. Ap. 8, 2,6), lui Corneliu.
e ) Aici in Biserica si in alte locuri s-au aratat Sfintii : Prooroci, Apostoli, Ierarhi, Preoti, Mucenite, Cuviosi si Cuvioase, Drepti si Drepte; asijderea si multi din cei mantuiti, credinciosilor din Biserica luptatoare de pe pamant. Toti Sfintii acestia care prin credinciosia si vietuirea lor aleasa, unii prin aspra pocainta au facut pamantul cer, imbracandu-se in stralucitele virtuti crestinesti, acum locuiesc in cer. Ei sunt sprijinitorii, ocrotitorii, aparatorii si pilduitorii vietii noastre crestinesti. In razboiul crancen, sangeros pe care l-au purtat cu vrajmasii credintei noastre crestinesti, ei au suferit multe si groaznice persecutii , stramtorari, munci torturari. Marturisind luminatoarea credinta crestineasca cu foarte mare indrazneala inaintea imparatilor si ighemonilor, unii erau dusi batuti cumplit, bagati in temnita, aruncati in foc, spanzurati pe lemn, sfasiati cu unghii de fier, arsi cu lumanari sau torte aprinse, rupti, sfaramati in varteje, aruncati in arene la mancare fiarelor salbatice, in gropi cu serpi, vipere, balauri... si cu alte multe feluri de munci. Astfel sacrificandu-se vitejeste, milioane de Mucenici si Mucenite s-au incununat cu stralucite cununi nepieritoare. Prin infatisarea lor pe pe Icoane, prin istorisirea : vietii, luptelor si sacrificarea vietii lor, Sfintii din ceruri ne indeamna mereu sa le urmam lor, precum si ei au urmat lui Hristos. Aceia au calcat vapaia focului, calca si tu poftele trupului. Aceia au rabdat munci grele aici, rabda si tu clevetirile si ocarile. Aceia s-au nevoit si au murit pentru Numele Mantuitorului Hristos, tu, de nu poti muri asa ca ei, sarguieste-te sa mori pacatului si sa viezi, sa fii viu prin ascultarea si pazirea Cuvantului lui Dumnezeu pentru a deveni, a fi si ramane fericit pururea .
Sf. Masa, Jertfelnicul cel Mare sau Dumnezeiescul Prestol preinchipuie : Scaunul de Heruvimi al Cerescului Imparat pe care se odihneste Dumnezeu. " Masa este heruvimicescul Scaun al Marelui Imparat, pe care Cerescul Dumnezeu Cel ce se poarta pe Heruvimi, intrupandu-se se odihneste. Dumnezeiasca Evanghelie ce sta deasupra Sf. Mese inchipuie pe Hristos sezand ca un Imparat pe Scaunul Sau. Icoana lui Hristos sta in mijloc pe catapeteasma, langa usile imparatesti si de cealalta parte icoana Maicii Lui, iar de alta Icoana Mergatorului Inainte si a Ingerilor, a Apostolilor si a celorlalti Sfinti preinchipuiesc ca astfel este si Hristos in ceruri, minunat intru Sfintii Sai " ( Ps. 67, 36; 88, 5-7 ) si asa va veni, precum talcuieste aceasta si Sf. Simeon al TesaloniculUi. Crucea inaltata deasupra Catapetesmei insemneaza ca asa se va arata pe cer la a doua venire, precum a zis Domnul : " Atunci se va arata semnul Fiului Omului pe cer.. " ( Mt. 24, 30 ). Biserica este chip si icoana a cerului.
Biserica este cer pamantesc. Cer mult luminos este Biserica :In Biserica Slavei Tale stand, in cer ni se pare a sta .
Nicodim Mandita