Creaționism vs Evoluționism în Ortodoxie

Cosmologia biblică, în lumina gândirii Sfinţilor Părinţi, ex­­clu­­de orice unilate­ra­litate, aşa încât nu poate fi judecată prin grila occidentală a rupturii natural-supranatural. Dum­nezeu este cel ca­re a cre­at din ni­­mic şi a zidit universul, dar or­ga­­nizarea cre­a­ţi­ei nu s-a fă­­cut nici dintr-o dată, nici prin eludarea mişcării făptu­ri­lor, mişcare des­făşurată po­­tri­­vit ra­­ţi­u­ni­lor întipărite de Logos în creaţie (după cum în­truparea Cu­vân­­tu­lui a în­semnat asumarea firii umane întregi, pentru că Dum­ne­zeu nu lu­crea­ză decât prin cel ce lucrează).

Dum­ne­zeu a creat viaţa, în­să i-a dat şi acesteia pu­­te­rea u­nei mişcări pro­prii iar aceasta trebuie înţeleasă, cel puţin în viziunea unor Părinţi cum sunt sfinţii Grigorie al Nyssei şi Maxim Mărturisitorul, în sen­sul unui proces de actualizare a potenţelor lumii. De altfel, toate făptu­ri­le “participă la Dum­nezeu” prin faptul că există şi se mişcă. A­ceastă per­­spec­­ti­vă, se poate numi e­vo­lu­ti­vă dar nu în­­tr-un înţeles ateu.

Ceea ce permite o a­se­menea viziune este înţelegerea o­pe­rei cre­a­toa­re ca ex­pre­sie a unui plan anterior, care stabi­leşte ca toate eta­pe­le, re­­gistrele şi fiinţele din univers să fie anti­ci­pat con­for­me ul­ti­­­mei stări a creaţiei. Sfân­tul Ma­xim ob­ser­vă că Dum­nezeu cre­a­ză con­tem­plând în Hristos i­ma­gi­nea fi­na­lă/desăvârşită a lumii. A­cestea-s mo­­tivele pen­tru care Dumne­­zeu, in­­ter­ve­nind prin ceea ce s-ar putea numi un miracol continuu (pe care minunile nu fac decât să-l reveleze ochilor noştri, altfel neputincioşi sau pur şi simplu neobişnuiţi cu experienţa con­templativă) – nu în sensul de sus­pen­­dare a or­di­nii naturale, ci de re­­ve­lare a stării eshato­lo­gi­ce a uni­­versului – nu exclude miş­ca­rea şi libertatea creaţiei.

Sfântul Vasile evidenţiază maniera complexă în care Dumnezeu, prin cu­­­vin­tele/energiile sale, susţine fertili­ta­tea naturală (concepută şi dă­ru­ită tot de el) a creaţiei:
“Gân­deş­­te-te la cuvintele lui Dumnezeu care străbat creaţia! Au în­­ce­put de a­tunci, de la facerea lumii, şi lu­crea­ză şi acum, mergând mai de­par­te, pâ­­nă la sfârşitul lumii. «Să scoată pământul su­flet viu!». A­cea­stă po­­­run­că a rămas statornică în pământ şi nu în­ce­tea­ză să stea în sluj­ba Cre­­atorului. Unele vietăţi sunt aduse la ex­is­tenţă prin naş­te­re din ce­­­le care existau mai înainte, iar al­tele şi acum se nasc chiar din pă­­mânt” (Omilii la he­xa­e­meron, 9, 2). În Cuvântul său apo­lo­getic la he­­xa­emeron, sfântul episcop al Nyssei vorbeşte de eficienţa po­run­­ci­lor dumnezeieşti, prin care Cuvântul “pare de-a dreptul înnăs­cut în făp­turi”.
Cele două afirmaţii indică prezenţa activă neîntreruptă a Cu­vân­tului cre­ator în univers, aşa încât e de înţeles că textul Facerii tre­buie luat în sen­sul unei paradigme a modului în care Dumnezeu lu­crează permanent în creaţie, nu în sensul unui illo tempore în care lu­cra­rea dumnezeiască era complet diferită de ceea ce se petrece acum în uni­vers.

Pă­rin­ţii afirmă că or­­gani­za­rea lu­­­mii şi miş­ca­rea a­cesteia se săvârşesc din ini­­ţi­ativa (Dumne­­zeu le “chea­mă la fi­inţă pe cele ce în­că nu sunt”; Rm 4, 17) şi cu a­por­­tul di­vin, ma­ni­fes­tat prin e­nergiile ne­­cre­a­te, dar în con­ver­­gen­ţă cu pu­te­rea naturală a făp­tu­ri­lor.
Cred că soluţia Părinţilor răsăriteni ar fi uşor de re­cep­tat azi de cos­­mologi (mai puţin de an­tropologi, care nu au asumat încă nici direcţiile noii cosmologii), care caută încă să se es­chi­­ve­ze doar pen­tru că nu au fost obişnuiţi cu un Dumnezeu Atotputernic şi Atotţiitor în a­ce­laşi timp, adi­că imuabil şi trans­cendent, dar şi în mişcare iu­bi­toa­re spre lume. Un Cre­a­tor ca­re, fiind A­tot­puternic, s-a au­to­deter­mi­­nat la slăbiciu­ne, cum spune de­se­ori sfântul Pa­vel (1Co 1, 27), la acomodarea cu po­­si­bi­lităţile limitate ale u­ni­ver­su­lui, acţionând prin aces­tea.
Sfântul Atanasie descrie im­­pli­ca­rea per­­­ma­nentă a Cre­a­to­rului:
“vă­zând [Dumne­zeu] că toa­­tă fi­rea creată e, prin raţiunile sale, cur­gă­­toa­re şi pe ca­lea dezar­ti­cu­lă­rii, ca să nu pă­timească ea acea­sta şi pen­tru a nu se re­to­pi uni­ver­sul în inexistenţă, după ce le-a fă­cut pe toa­te prin Cu­vân­tul său veş­nic şi a dat consistenţă zi­dirii, n-a lă­sat-o să fie purtată şi clă­­tinată de firea ei şi amenin­ţată să reca­dă în ni­mic, ci, fiind bun, con­­du­ce şi stabi­li­zea­ză cre­aţia întreagă prin Cuvântul său, care e şi el Dum­ne­zeu, aşa în­cât, lu­­minată prin conducerea, prin purtarea de gri­jă şi prin conser­va­rea ei în ordine de către Cuvântul, să poată dura sta­­tornic”.

Prăpastia uriaşă dintre necreat şi creat este depăşită prin co­bo­râ­rea e­nergetică a Dumnezeirii spre lume şi prin urcu­şul ra­ţi­o­nal al a­ces­te­ia spre Dumnezeu. E un raport mult mai com­plex de­cât ce­le de­scrise de creaţionism şi evoluţio­nism.
Părintele prof. Dumitru Popescu observă:
“Această cosmologie teonomă se distan­ţea­­ză şi de creaţionism, şi de e­vo­luţionism. Nu poate accepta nici cre­a­­ţi­­o­­nismul, care consi­de­­ră că lu­mea a fost perfectă din momentul cre­ă­­rii, in­trând în con­­flict cu evolu­ţi­o­nis­mul, şi nu ac­­­­cep­tă nici evoluţionismul, fi­indcă acesta consideră că lu­mea se dezvoltă prin ea însăşi, fă­­­ră le­gătură cu Dumnezeu. Cosmologia te­onomă depăşeşte aceste do­­­­­uă tendinţe prin concepţia de­­spre procesul de cre­aţie con­ti­nuă, ca­re a­­­re obârşia în creaţia de la înce­put, prin care Dumnezeu a scos lu­mea din neant, şi se încununează cu cre­aţia fi­na­lă, când to­tul se trans­for­mă în Hristos, ca Logos Creator şi Mân­tuitor, într-un cer nou şi un pă­­­mânt nou. Această creaţie continuă e po­sibi­lă doar în măsura în ca­­­re Creatorul păstrează o legătură internă cu uni­­ver­­­sul prin energiile ne­­­­create şi aduce lucrurile la existen­ţă prin raţiu­ni­le lor interne, la tim­­­pul potrivit, după în­ţelepciunea sa”.

Cosmologia contemporană dezbate două opinii privind isotropia ex­pan­­­­siunii cos­mice: istoria universului e de­ter­minată de un set de con­­di­ţii pre­stabilite, sau de condiţii ce apar, imprevizibil, în timp? Per­­spec­ti­va cre­a­ţi­ei continue, a cosmologiei teonome – cu în­temeierea pa­­tris­ti­­că evo­ca­tă – depăşeşte dilema, afir­mând în egală măsură o con­­di­ţi­o­na­re pre­­sta­bi­lită şi o activare secvenţială a condiţi­ilor.
De asemenea, dacă logosul este în fe­nomenal, dacă inteligibilul este struc­tura lăuntrică a sensibilului, teoria dublului adevăr pierde legiti­mi­ta­tea, iar conflictul ştiinţei cu te­o­logia încetează.
Pentru sfântul Maxim, în spiritul hotărârii dogmatice a si­no­du­lui al IV-lea ecumenic (Chal­ce­don 451), modelul şi moto­rul sin­er­­gi­ei pu­terii lui Dumnezeu şi a forţelor cosmice este uni­rea ipos­ta­ti­că a ce­lor do­uă naturi, divină şi umană, în Hris­tos. După cum ce­le do­uă na­turi păs­trează în Hristos voin­ţa şi e­nergia proprie, ma­ni­fes­tân­du-se me­­­reu teandric, tot astfel, des­fă­şu­ra­rea lumii se rea­li­­zea­ză prin­tr-o con­ver­­gen­ţă a e­ner­gi­ilor create şi ne­create (în ca­re se regăseşte “asime­tria” modelului hristologic: divinul precede şi copleşeşte creatul, fă­ră a-l anula).

Principiul sinergiei este indispensabil creaţiei, care nu se poa­­­te sus­­ţi­­ne doar prin sine, şi de aceea e intensificat în Iisus Hristos, ca­re “a re­a­lizat iconomia privitoare la noi în mod te­an­­dric”, ma­­­ni­fes­tân­­­du-se de­odată printr-o lucrare divină şi umană. Hristos nu re­prezintă un caz excepţional, pen­tru că în vi­e­ţui­rea lui pă­mân­­tească dis­cer­nem împlinirea sen­sului în­tregii
cre­­­aţii, în­ce­pu­tul generalizării mo­dului te­an­dric la scară cos­mi­că.

O teologie ortodoxă întemeiată tradiţional nu poate simpatiza cu supranaturalismul ideologiei creaţioniste,după cum, desigur, nici cu naturalismul ideo­lo­gi­ei evoluţioniste.

Preot dr. Doru Costache


Autor: Viviana