Despre Înviere

Credem și în învierea morților. Căci în adevăr va fi, va fi învierea morților. Iar când spunem înviere, spunem învierea corpurilor, deoarece învierea este starea de a doua a celui căzut. Sufletele însă, pentru că sunt nemuritoare, cum vor învia ?Dacă moartea se definește ca o despărțire a sufletului de corp, negreșit că învierea este iarăși unirea sufletului și a trupului și a doua stare a viețuitoarei care s-a descompus și a căzut. Prin urmare însuși corpul coruptibil și descompus, va invia incoruptibil. Nu este neputincios cel care la început a făcut corpul din țărâna pământului și care s-a descompus și s-a intora iarăși în pământul din care a fost luat; nu este neputincios să-l invieze din nou, potrivit hotărârii Creatorului.

Dacă nu este înviere, să mâncăm și să bem și să ducem o viață plăcută și desfătătoare. Dacă nu este inviere, să fericim fiarele câmpului, care au o viață lipsită de necaz. Dacă nu este inviere, nu există nici Dumnezeu, nici pronie, ci toate sunt conduse și purtate în chip automat. Iată vedem pe foarte mulți drepți ca sunt săraci și nedreptățiți și nu au parte în viața aceasta de nici un ajutor, iar pe păcătoși și pe nedrepți că trăiesc in bogăție și în toată desfătarea. Și care om, care judecă just, ar admite că aceasta este opera unei drepte judecăți și a ueni pronii înțelepte ? Prin urmare, va fi, va fi înviere. Căci Dumnezeu este drept și răsplătitor al celor care Îl așteaptă. Dacă sufletul ar fi purtat singur lupta pentru virtuți, numai el ar fi încununat; iar dacă numai el s-ar fi tăvălit în plăceri, pe bună dreptate numai el s-ar fi pedepsit. Dar pentru că nici virtutea și nici viciul nu l-a săvârșit sufletul fără trup, în chip drept amândouă vor avea parte de răsplată.

Mărturisește și dumnezeiasca Scriptură că va fi învierea corpurilor. Dumnezeu zice către Noe după potop : „Tot ce se mișcă și ce trăiește să vă fie de mâncare, toate vi le-am dat ca și iarba verde. Numai carne cu sângele ei, în care e viata ei, să nu mâncați. Căci Eu și sângele vostru, în care e viața voastră, îl voi cere de la orice fiară; și voi cere viața omului și din mâna omului, din mâna fratelui său. De va vărsa cineva sânge omenesc, sângele aceluia de mână de om se va vărsa, căci Dumnezeu a facut omul după chipul Său.”

Și iarăși îi spune lui Moise:” Eu sunt Dumnezeul lui Avraam și Dumnezeul lui Isaac și Dumnezeul lui Iacob, Dumnezeu nu este Dumnezeul morților” , a celor care au murit și al celor ce nu vor mai fi, ci a celor vii, ale căror suflete trăiesc în mâna Lui, iar corpurile vor trăi iarăși prin înviere. Iar David, părintele lui Dumnezeu, spune către Dumnezeu:”Lua-voi Duhul lor și se vor sfârși și în țărână se vor întoarce.” Iată este vorba despre corpuri. Apoi adaugă:” Vei trimite Duhului tău și se vor zidi și vei înnoi fața pământului.” Isaia spune:” Vor învia morții și se vor scula cei din morminte” este evident ca în morminte nu stau sufletele ci trupurile.

Fericitul Iezechiel spune:”Proorocit-am deci precum mi se poruncise; și cănd am proorocit, iată s-a făcut un vuiet și o mișcare și oasele au inceput să se apropie, fiecare os la incheietura sa. Am privit și eu și iată că erau pe ele vene, și crescuse carne și pielea le acoperea pe deasupra, dar duh nu era în ele.” Apoi arată cum s-au reîntors duhurile când li s-a poruncit.

Dumnezeiescul Daniel spune:” Si in vremea aceea se va scula Mihail, marele voievod care ocroteste pe fiii poporului tau, si va fi vreme de stramtorare cum n-a mai fost de cand sunt popoarele si pana in vremea de acum. Dar in vremea aceea, poporul tau va fi mantuit si anume oricine va fi gasit scris in carte.
Multi dintre cei care dorm in tarana pamantului se vor scula, unii la viata vesnica, iar altii spre ocara si rusine vesnica. Cei intelepti vor lumina ca stralucirea cerului si cei care vor fi indrumat pe multi pe calea dreptatii vor fi ca stelele in vecii vecilor. „

Aici este vorba despre învierea trupurilor fiindcă sufletele nu dorm în țărâna pamântului. Însă, Domnul, în sfințitele Evanghelii, în chip precis vorbește despre învierea corpurilor: „Nu va mirati de aceasta; caci vine ceasul cand toti cei din morminte vor auzi glasul Lui,
Si vor iesi, cei ce au facut cele bune spre invierea vietii si cei ce au facut cele rele spre invierea osândirii.”

Niciodată un om care judecă just, nu va spune că sufletele sunt în morminte.
Domnul a făcut cunoscută învierea corpurilor nu numai prin cuvânt, ci și prin faptă, prin învierea lui Lazăr, care era în mormânt de patru zile, care se descompusese și avea miros. Nu a înviat sufletul lipsit de corp ci corpul împreuna cu sufletul, si nu a înviat altul, ci insuși acela care se descompusese. Pe Lazăr l-a înviat pentru a dovedi dumnezeirea Lui și de a ne încredința de invierea Lui și a noastră. Apostolul Pavel spune:”Caci daca mortii nu inviaza, nici Hristos n-a inviat.
Iar daca Hristos n-a inviat, zadarnica este credinta voastra, sunteti inca in pacatele voastre;”

Hristos a înviat, pârga celor adormiți.”
„Pentru ca de credem ca Iisus a murit si a inviat, tot asa (credem) ca Dumnezeu, pe cei adormiti intru Iisus, ii va aduce impreuna cu El.”

Este clar că Învierea Domnului a fost unirea trupului, devenit nestricăcios și a sufletului :”Dărâmați Templul acesta și în trei zile îl voi zidi.”

„Vedeti mainile Mele si picioarele Mele, ca Eu Insumi sunt; pipaiti-Ma si vedeti, ca duhul nu are carne si oase, precum Ma vedeti pe Mine ca am. Si zicand acestea, le-a aratat mainile si picioarele Sale.”

„Caci trebuie ca acest trup stricacios sa se imbrace in nestricaciune si acest (trup) muritor sa se imbrace in nemurire. Iar cand acest (trup) stricacios se va imbraca in nestricaciune si acest (trup) muritor se va imbraca in nemurire, atunci va fi cuvantul care este scris: “Moartea a fost inghitita de biruinta.
Unde iti este, moarte, biruinta ta? Unde iti este, moarte, boldul tau?”.Si boldul mortii este pacatul, iar puterea pacatului este legea.

Asa este si invierea mortilor: Se seamana (trupul) intru stricaciune, inviaza intru nestricaciune;
Se seamana intru necinste, inviaza intru slava, se seamana intru slabiciune, inviaza intru putere;
Se seamana trup firesc, inviaza trup duhovnicesc. Daca este trup firesc, este si trup duhovnicesc.” (1 Corinteni)

Cat despre noi, cetatea noastra este in ceruri, de unde si asteptam Mantuitor, pe Domnul Iisus Hristos, Care va schimba la infatisare trupul smereniei noastre ca sa fie asemenea trupului slavei Sale, lucrand cu puterea ce are de a-Si supune Siesi toate. (Filipeni, 3, 20-21)
Vorbind despre o schimbare de la stricăciune la nestricăciune.

Prin urmare, vom învia. Sufletele se vor uni cu trupurile, iar acestea vor fi nestricăcioase pentru ca vor dezbrăca stricăciunea. Astfel ne vom apropia de înfricoșatul scaun de judecată al lui Hristos. Diavolul, demonii lui, antihristul, cei necredincioși și cei păcătoși vor fi predați focului veșnic, care nu este material ca al nostru. Cei care au făcut faptele bune și cu îngerii vor străluci ca soarelespre viața veșnică împreuna cu Domnul nostru Iisus Hristos. Îl vor vedea pururea, vor fi văzuți de El si vor culege bucuria veșnică și nesfârșită care vine de la El, l.audându-L împreună cu Tatăl și cu Sfântul Duh, în vecii nesfârșiți i vecilor. Amin

Sfântul Ioan Damaschin



Autor: Viviana